Tekstwerk Wieringen

Picnic neemt retouren wehkamp mee

Websuper Picnic gaat de retourzendingen van online warenhuis wehkamp ophalen. Klanten in Amersfoort kunnen nu op proef retouren meegeven aan de bezorger van hun boodschappen. Picnic zorgt ervoor dat de pakjes weer bij wehkamp terechtkomen. De samenwerking is gunstiger voor de klant, maar zorgt ook voor minder drukte in de stad, minder vervoersbewegingen en dus minder CO2-uitstoot.

Ook bestellingen bezorgen

Met de samenwerking tussen Picnic en wehkamp,  is de eerste in zijn soort: zijn meerdere complexe logistieke stromen en ict-systemen op elkaar aangesloten. De proef begint met retouren, maar beide partijen willen de samenwerking uitbreiden met het bezorgen van wehkamp-bestellingen.

“Onze elektrische bezorgwagentjes komen iedere week bij een kwart van de Amersfoortse gezinnen aan de deur”, aldus Michiel Muller, mede-oprichter van Picnic. “Het is dus makkelijk en duurzaam om de retourpakketjes van wehkamp mee te nemen en het effect is enorm. Meer gemak, minder CO2-uitstoot en minder busjes in de wijk.”

Maarten Tibosch, COO van wehkamp: “Wij zijn er vooral voor gezinnen en die zijn vaak ontzettend druk. De samenwerking met Picnic geeft de klant de keuze om op één moment bestellingen van verschillende aanbieders in ontvangst te nemen. Dat scheelt ontzettend veel tijd en ruimte, dus wij denken dat klanten dit erg waarderen. In plaats van met meerdere bezorgwagentjes achter elkaar de straat in te rijden bundelen we dat nu tot een duurzamer en efficiënter geheel.”

Naar logistiek dienstverlener

Picnic gaf bij de start in 2015 al te kennen meer te willen zijn dan alleen een bezorgdienst van boodschappen. De online supermarkt wil een logistieke dienstverlener worden voor zijn klanten zonder dat zij daar extra voor moeten betalen.

Ook wehkamp zoekt naar nieuwe manieren van duurzame distributie. Zo startte het online warenhuis vorig jaar een samenwerking met Fietskoeriers.nl. Wehkamp wil meerdere bezorgopties aanbieden zodat klanten zelf kunnen bepalen hoe en wanneer zij het product geleverd willen hebben.De online formule hanteert diverse logistieke samenwerkingen voor bezorgen en retourneren.

 

Zo gaat de last mile eruit zien

De toekomst is aan duurzame distributie en slimme logistiek.

Picnic zet de klant aan het stuur van de bestelketen

Boodschappen bestellen en bezorgen app only

Picnic verlaagt voor de klant twee cruciale drempels voor online boodschappen bestellen: de kosten en het tijdstip van bezorgen. De foodbezorgdienst rijdt met elektrische vrachtautootjes op vaste tijden door de wijk, net als de bus. Aan het stuur van de bestelketen zit de klant met zijn mobiele Picnic app. Zijn bestelling komt op de aangegeven tijd aan de deur, gratis en voor de laatste prijs, claimt Picnic.

De online supermarkt, die in maart in vier Amsterdamse wijken begint, rijdt al in  Amersfoort, Utrecht, Rotterdam, Leiden, Delft en Den Haag. De uitlevering vindt plaats vanuit distributiecentra inNijkerk, Utrecht en Diemen.

Handyman XL: winkel voor praktische oplossingen voor alledaagse projecten en kleine problemen

De XL–pilotstore van Handyman in winkelcentrum Helftheuvelpassage in Den Bosch is het vertrekpunt van de koers die Handyman de komende jaren wil volgen. Handyman XL herpositioneerde de franchiseformule van aanbieder van “accessoires en onderdelen voor elektrisch huishoudelijke apparatuur” naar concept voor “praktische oplossingen voor alledaagse projecten en kleine problemen”. Directeur Wilco de Groot ziet het aanbieden van andere assortimenten en services als een vanzelfsprekende stap in de ontwikkeling van de formule.

Libanese bakker start bedrijf in Vlissingen

Ibrahim El Yamani begon in april in Vlissingen een broodfabriek met Libanees brood en banket. Hij wil met khibiz en baklava een plaats op het broodschap veroveren.

 

Moutfabriek Holland Malt Eemshaven breidt uit

Moutfabriek Holland Malt in de Eemshaven, onderdeel van Bavaria, is druk bezig geweest met een uitbreiding. De fabriek verdubbelt de capaciteit en plaatste nieuwe silo’s voor de opslag van brouwgerst. Eerder werden al de efficiency in productie en logistiek verbeterd. De uitbreiding van de mouterij is afgerond waarna nu de nieuwbouw in gebruik komt.

 

DekaMarkt World of Food blijft focussen op supermarktconcept

DekaMarkt World of Food blijft gefocust op het supermarktconcept. Moeder Detailresult ziet als supermarktorganisatie, die groeide vanuit de oorsprong van het verse product, horeca niet als bepalend, maar als een aanvullend element in World of Food. Algemeen directeur DekaMarkt Pieter Rozendaal maakt de balans op.

World of Food telt nu vestigingen in Beverwijk, IJmuiden, Doetinchem en Apeldoorn. Begin maart  opent de vijfde winkel aan het Molenplein in Zeewolde.

Herbert Schalkwijk: “De consument moet Bakker Bart weer her – en erkennen als de beste bakkersketen van Nederland”

 

Bakker Bart startte in Groningen de eerste Bakker Bart winkel met de vernieuwde formule aanpak. De winkel aan de Grote Markt dient als proeftuin voor het nieuwe concept en wordt verder uitgerold.

Herbert Schalkwijk, algemeen directeur van Bakker Bart: “De consument moet Bakker Bart weer her – en erkennen als de beste bakkersketen van Nederland”.

Nutridutch verwerkt weiconcentraten in energiezuinig proces

Met maatwerk in wei en lactose naar de foodindustrie

Nutridutch in Putten richt zich op de foodindustrie met het verwerken van kaasweiconcentraten tot weipoederderivaten naar hoogwaardige ingrediënten die geschikt zijn voor een breed scala aan producten zoals chocolade, bakkerijproducten en melkpoeders.

SYSTEMIC brengt innovatie in recycling naar Europese schaal

Project onderzoekt terugwinnen meststoffen en reststromen voor landbouw

SYSTEMIC wil naar innovatie in recycling op Europese schaal. Het project waaraan vier Nederlandse bedrijven meedoen, moet uitwijzen hoe bedrijven met innovatieve technologie organische reststromen, dierlijke mest en zuiveringsslib kunnen terugwinnen tot groene meststoffen voor de landbouw. SYSTEMIC onderzoekt ook recycling van energie en andere voedingsstoffen.

Oudere berichten »

 

  Vakinfo voor de foodketen ©2018 Ria Besseling