Tekstwerk Wieringen

Utrechtse banketbakkers Harry Hagdorn en Martin Kroon beginnen met wennen aan rustjaar

De Utrechtse banketbakkers Harry Hagdorn en Martin Kroon zagen het twee jaar geleden duidelijk voor zich: de winkel overdoen aan een ander. Na ruim veertig jaar zes dagen per week werken werd het tijd om iets te minderen. Nu het traject van sluiten en verkopen achter de rug is overheerst opluchting. En begint het wennen aan rust.

De winkel was een begrip in de hechte winkelstraat in Utrecht. Banketbakkerij Hagdorn aan de Amsterdamsestraatweg had in zeventig jaar een uitgebreide en gevarieerde klantenkring opgebouwd. Er kwamen generaties lang zeer trouwe wekelijkse klanten tot mensen die voor speciale gelegenheden of af en toe voor iets lekkers de winkel opzochten.
Dat is sinds enkele weken definitief verleden tijd. De winkel aan de lange rechte Straatweg, gevestigd in twee panden naast elkaar, werd per 1 juli verkocht aan een projectontwikkelaar die er een kleine winkel en vijf appartementen in gaat realiseren.
De banketproducten in de toonbank hebben plaats gemaakt voor lege ruimten waar straks een andere ondernemer in trekt.
Banketbakkers, ondernemers en partners Harry Hagdorn (61) en Martin Kroon (58) en hun team van drie medewerkers namen in 2016 de ingrijpende beslissing na jarenlang hard werken. Twee jaar lang duurde echter hun zoektocht naar een koper, liefst een collega en opvolger die ook met banket wilde starten. Niemand die trek had in het maken van gebak, bonbons en taarten, en dan vooral niet in de vele uren die het vak in deze winkel met zich meebracht, zo bleek na enige tijd.
Hagdorn kijkt terug op een prachtig vak. “Vooral het maken van speciale taarten en chocoladeproducten deed ik altijd met plezier. Voor Martin was het verkopen van onze producten zijn passie”.
Minderen geen optie
Het was voor Hagdorn niet gemakkelijk om er destijds een punt achter te willen zetten. Een zoektocht die lange tijd zonder resultaat bleef met bovendien op de achtergrond de gedachte dat Hagdorn senior er zeventig jaar geleden mee was gestart, maakte dat Harry Hagdorn het er een tijd moeilijk mee had.
“Omdat we geen grote groep personeel hebben is minderen geen optie. Je kunt niet gaan schuiven met medewerkers en een dag sluiten is ook niet mogelijk. Je hebt iedere werkdag nodig om de productie voor de winkel af te krijgen”, zo zag hij al snel.
“We hebben uiteindelijk Beko Advies ingeschakeld om ons met de verkoop te helpen. Misschien was er wel iemand te vinden die de benedenverdieping als filiaal zou willen overnemen. Maar om naar het bovenhuis te gaan moet je door de winkel en de productieruimte. Er zou dan zou veel verbouwd moeten worden”, zo bedacht Hagdorn.
“Wij wilden het gehele pand verkopen en er zelf niet boven blijven wonen. En om nu de benedenruimte en de bovenwoning apart te verkopen zou er een grote verbouwing plaats moeten vinden. Hier hadden wij geen zin in”, zo redeneerde hij.
Nu is het verkocht aan een projectontwikkelaar die er een kleine winkel en vijf appartementen in gaat realiseren.
“De panden waren ons eigendom en zijn uiteindelijk naar tevredenheid verkocht. Het besluit om te stoppen was voor mij emotioneel, want mijn vader is de banketbakkerij begonnen en ik heb hem gesloten”, zo benadrukt hij nogmaals.
Impact klanten onderschat
De laatste verkoopdag eind mei was een succes, zagen Harry en Martin. “We schonken de hele dag koffie en serveerden er natuurlijk wat lekkers bij. Het heeft in Utrecht en wijde omgeving veel losgemaakt dat Banketbakkerij Hagdorn ging sluiten.  Generaties lang kwam men al naar onze banketbakkerij. We zouden dit jaar zeventig jaar bestaan. We hadden niet gedacht dat dit zo’n impact zou hebben bij de klanten”, zo zagen de Utrechtse ondernemers. “We  werden overstelpt met bloemen, drank, waardebonnen en nog veel meer. Dat heeft ons heel erg goed gedaan”.
De  koper heeft wel bedongen dat het pand leeg opgeleverd zou worden. Wij hebben een bedrijf in de arm genomen die dit voor ons heeft gerealiseerd. De winkel en de productie ruimtes zijn leeg evenals het woonhuis.
En nu? “We hebben een appartementje gekocht in Breukelen en gaan zeker genieten van wat meer vrije tijd. We sluiten niet uit dat we nog wat werk gaan doen want we weten nog niet of we al geschikt zijn om achter de geraniums te gaan zitten”, stelt hij vast. “We houden ons beschikbaar, alleen niet meer voor zes dagen per week”.
Ook Martin Kroon, al 25 jaar partner van Hagdorn  en mede-eigenaar van de winkel, staat achter het besluit. Naast wennen heerst er opluchting bij de twee banketbakkers. Het zal zeker wennen zijn na jaren bijna altijd werken. Er is nu meer tijd voor genieten van rust.
Sinds 1948
Banketbakkerij Hagdorn kijkt terug op zeventig jaar geschiedenis.  De winkel aan de  Straatweg begon in 1948 met Jan Hagdorn, afkomstig uit een bakkersfamilie. De winkel ontwikkelde zich in de jaren daarop snel tot een zaak met een assortiment van hoogwaardige banketproducten en groeide uit tot een begrip in Utrecht. In 1987 nam zoon Harry de winkel over. Hij voegde aan het assortiment  producten als bonbons toe en breidde uit met een enorm assortiment chocoladeproducten.
Bekend van Hagdorn waren de dubbeldekker tompoucen waarvan er op de jaarlijkse braderie  met gemak 6000 verkocht werden. Een topper in de verkoop was het hazelnoot slagroom gebak.

 

 

Picnic neemt retouren wehkamp mee

Websuper Picnic haalt sinds dit voorjaar de retourzendingen van online warenhuis wehkamp op.  Klanten in Amersfoort kunnen de retouren meegeven aan de bezorger van hun boodschappen. Picnic zorgt ervoor dat de pakjes weer bij wehkamp terechtkomen. De samenwerking is gunstiger voor de klant, maar zorgt ook voor minder drukte in de stad, minder vervoersbewegingen en dus minder CO2-uitstoot.

Ook bestellingen bezorgen

Met de samenwerking tussen Picnic en wehkamp,  de eerste in zijn soort, zijn meerdere complexe logistieke stromen en ict-systemen op elkaar aangesloten. Picnic is nu bezig met retouren, maar beide partijen willen de samenwerking uitbreiden met het bezorgen van wehkamp-bestellingen.

“Onze elektrische bezorgwagentjes komen iedere week bij een kwart van de Amersfoortse gezinnen aan de deur”, aldus Michiel Muller, mede-oprichter van Picnic. “Het is dus makkelijk en duurzaam om de retourpakketjes van wehkamp mee te nemen en het effect is enorm. Meer gemak, minder CO2-uitstoot en minder busjes in de wijk.”

Maarten Tibosch, COO van wehkamp: “Wij zijn er vooral voor gezinnen en die zijn vaak ontzettend druk. De samenwerking met Picnic geeft de klant de keuze om op één moment bestellingen van verschillende aanbieders in ontvangst te nemen. Dat scheelt ontzettend veel tijd en ruimte, dus wij denken dat klanten dit erg waarderen. In plaats van met meerdere bezorgwagentjes achter elkaar de straat in te rijden bundelen we dat nu tot een duurzamer en efficiënter geheel.”

Naar logistiek dienstverlener

Picnic gaf bij de start in 2015 al te kennen meer te willen zijn dan alleen een bezorgdienst van boodschappen. De online supermarkt wil een logistieke dienstverlener worden voor zijn klanten zonder dat zij daar extra voor moeten betalen.

Ook wehkamp zoekt naar nieuwe manieren van duurzame distributie. Zo startte het online warenhuis vorig jaar een samenwerking met Fietskoeriers.nl. Wehkamp wil meerdere bezorgopties aanbieden zodat klanten zelf kunnen bepalen hoe en wanneer zij het product geleverd willen hebben.De online formule hanteert diverse logistieke samenwerkingen voor bezorgen en retourneren.

 

Zo gaat de last mile eruit zien

De toekomst is aan duurzame distributie en slimme logistiek.

Picnic zet de klant aan het stuur van de bestelketen

Boodschappen bestellen en bezorgen app only

Picnic verlaagt voor de klant twee cruciale drempels voor online boodschappen bestellen: de kosten en het tijdstip van bezorgen. De foodbezorgdienst rijdt met elektrische vrachtautootjes op vaste tijden door de wijk, net als de bus. Aan het stuur van de bestelketen zit de klant met zijn mobiele Picnic app. Zijn bestelling komt op de aangegeven tijd aan de deur, gratis en voor de laatste prijs, claimt Picnic.

De online supermarkt, die in maart in vier Amsterdamse wijken begint, rijdt al in  Amersfoort, Utrecht, Rotterdam, Leiden, Delft en Den Haag. De uitlevering vindt plaats vanuit distributiecentra inNijkerk, Utrecht en Diemen.

Handyman XL: winkel voor praktische oplossingen voor alledaagse projecten en kleine problemen

De XL–pilotstore van Handyman in winkelcentrum Helftheuvelpassage in Den Bosch is het vertrekpunt van de koers die Handyman de komende jaren wil volgen. Handyman XL herpositioneerde de franchiseformule van aanbieder van “accessoires en onderdelen voor elektrisch huishoudelijke apparatuur” naar concept voor “praktische oplossingen voor alledaagse projecten en kleine problemen”. Directeur Wilco de Groot ziet het aanbieden van andere assortimenten en services als een vanzelfsprekende stap in de ontwikkeling van de formule.

Libanese bakker start bedrijf in Vlissingen

Ibrahim El Yamani begon in april in Vlissingen een broodfabriek met Libanees brood en banket. Hij wil met khibiz en baklava een plaats op het broodschap veroveren.

 

Moutfabriek Holland Malt Eemshaven breidt uit

Moutfabriek Holland Malt in de Eemshaven, onderdeel van Bavaria, is druk bezig geweest met een uitbreiding. De fabriek verdubbelt de capaciteit en plaatste nieuwe silo’s voor de opslag van brouwgerst. Eerder werden al de efficiency in productie en logistiek verbeterd. De uitbreiding van de mouterij is afgerond waarna nu de nieuwbouw in gebruik komt.

 

DekaMarkt World of Food blijft focussen op supermarktconcept

DekaMarkt World of Food blijft gefocust op het supermarktconcept. Moeder Detailresult ziet als supermarktorganisatie, die groeide vanuit de oorsprong van het verse product, horeca niet als bepalend, maar als een aanvullend element in World of Food. Algemeen directeur DekaMarkt Pieter Rozendaal maakt de balans op.

World of Food telt nu vestigingen in Beverwijk, IJmuiden, Doetinchem en Apeldoorn. Begin maart  opent de vijfde winkel aan het Molenplein in Zeewolde.

Herbert Schalkwijk: “De consument moet Bakker Bart weer her – en erkennen als de beste bakkersketen van Nederland”

 

Bakker Bart startte in Groningen de eerste Bakker Bart winkel met de vernieuwde formule aanpak. De winkel aan de Grote Markt dient als proeftuin voor het nieuwe concept en wordt verder uitgerold.

Herbert Schalkwijk, algemeen directeur van Bakker Bart: “De consument moet Bakker Bart weer her – en erkennen als de beste bakkersketen van Nederland”.

Nutridutch verwerkt weiconcentraten in energiezuinig proces

Met maatwerk in wei en lactose naar de foodindustrie

Nutridutch in Putten richt zich op de foodindustrie met het verwerken van kaasweiconcentraten tot weipoederderivaten naar hoogwaardige ingrediënten die geschikt zijn voor een breed scala aan producten zoals chocolade, bakkerijproducten en melkpoeders.

Oudere berichten »

 

  Vakinfo voor de foodketen ©2018 Ria Besseling