Tekstwerk Wieringen

Picnic neemt retouren wehkamp mee

Websuper Picnic haalt sinds dit voorjaar de retourzendingen van online warenhuis wehkamp op.  Klanten in Amersfoort kunnen de retouren meegeven aan de bezorger van hun boodschappen. Picnic zorgt ervoor dat de pakjes weer bij wehkamp terechtkomen. De samenwerking is gunstiger voor de klant, maar zorgt ook voor minder drukte in de stad, minder vervoersbewegingen en dus minder CO2-uitstoot.

Ook bestellingen bezorgen

Met de samenwerking tussen Picnic en wehkamp,  de eerste in zijn soort, zijn meerdere complexe logistieke stromen en ict-systemen op elkaar aangesloten. Picnic is nu bezig met retouren, maar beide partijen willen de samenwerking uitbreiden met het bezorgen van wehkamp-bestellingen.

“Onze elektrische bezorgwagentjes komen iedere week bij een kwart van de Amersfoortse gezinnen aan de deur”, aldus Michiel Muller, mede-oprichter van Picnic. “Het is dus makkelijk en duurzaam om de retourpakketjes van wehkamp mee te nemen en het effect is enorm. Meer gemak, minder CO2-uitstoot en minder busjes in de wijk.”

Maarten Tibosch, COO van wehkamp: “Wij zijn er vooral voor gezinnen en die zijn vaak ontzettend druk. De samenwerking met Picnic geeft de klant de keuze om op één moment bestellingen van verschillende aanbieders in ontvangst te nemen. Dat scheelt ontzettend veel tijd en ruimte, dus wij denken dat klanten dit erg waarderen. In plaats van met meerdere bezorgwagentjes achter elkaar de straat in te rijden bundelen we dat nu tot een duurzamer en efficiënter geheel.”

Naar logistiek dienstverlener

Picnic gaf bij de start in 2015 al te kennen meer te willen zijn dan alleen een bezorgdienst van boodschappen. De online supermarkt wil een logistieke dienstverlener worden voor zijn klanten zonder dat zij daar extra voor moeten betalen.

Ook wehkamp zoekt naar nieuwe manieren van duurzame distributie. Zo startte het online warenhuis vorig jaar een samenwerking met Fietskoeriers.nl. Wehkamp wil meerdere bezorgopties aanbieden zodat klanten zelf kunnen bepalen hoe en wanneer zij het product geleverd willen hebben.De online formule hanteert diverse logistieke samenwerkingen voor bezorgen en retourneren.

 

Zo gaat de last mile eruit zien

De toekomst is aan duurzame distributie en slimme logistiek.

 

  Vakinfo voor de foodketen ©2018 Ria Besseling