Tekstwerk Wieringen

Versketens werken samen voor een betere data-uitwisseling

Vijf dingen die we moeten weten over FreshUpstream

Versproducenten gaan voor in de keten –  tussen de schakels van boer, tuinder, veehouder, visser, verwerker, handel en logistiek – samenwerken om data beter ketenbreed te kunnen delen.

Deze samenwerking in de stichting FreshUpstream is nieuw, want tot nu toe delen vooral producent en retailer gegevens. Vijf dingen die we volgens programmamanager Harrij Schmeitz en voorzitter Philip den Ouden moeten weten over FreshUpstream.

1 – De participerende partijen
GS1 Nederland is een drijvende kracht achter het
platform en de belangrijkste sponsor. Diverse brancheorganisaties
ondersteunen de stichting FreshUpstream: het Groenten-
Fruit Huis, de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie
(FNLI), Land- en Tuinbouw Organisatie Nederland (LTO
Nederland), het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL)
en FrugICom. Ook bedrijven als Vion en Fruitmasters doen
mee.
De stichting FreshUpstream werkt intensief samen met en
draagt bij aan het onderzoeksproject Trusted Source over
betrouwbare informatie over voeding, opgezet door het
Ministerie van Economische zaken en Wageningen UR.
Versketens werken samen aan data-uitwisseling
Versproducenten gaan tussen de schakels van boer, tuinder, veehouder, visser, verwerker,
handel en logistiek samenwerken om data beter ketenbreed te kunnen delen. Deze samenwerking
in de stichting FreshUpstream is nieuw, programmamanager Harrij Schmeitz en
voorzitter Philip den Ouden brengen ons op de hoogte.

2 – De doelen
FreshUpstream wil voor diverse versketens
ketenbreed de GS1-standaarden toepassen. De standaarden
worden nu vooral toegepast in de keten voor AGF-producten.
In andere ketens – zuivel, vlees, vis – is dit minder. Natuurlijk
wordt er op veel plaatsen gewerkt aan het delen van informatie.
Dit is erg gefragmenteerd en de initiatieven sluiten niet op
elkaar aan. Versketens hebben in het delen van informatie nu
vooral te maken met informatie over product, volumes, aantallen,
logistieke info en dergelijke.
In de AGF-keten is door ketenpartijen zelf, door het oprichten
van FrugIcom, het initiatief genomen om het delen van informatie
sterk te verbeteren door een breed draagvlak voor
bestaande standaarden, vooral de GS1-standaarden, te bou-
wen. FreshUpstream bouwt voort op die ervaring waar
FrugICom in de AGF-keten al jaren GS1 als standaard hanteert
en nu werkt aan een verdere internationalisering van datauitwisseling
in de AGF-sector.
Door uit te gaan van bestaande en goed werkende standaarden
en deze in alle versketens toe te passen, kan efficiënt worden
gewerkt en kunnen kosten en tijd worden bespaard. Door dezelfde
DigiTaal te gebruiken, wordt communicatie niet alleen
binnen ketens, maar ook tussen ketens, sterk bevorderd.
GS1 fungeert daarbij als onafhankelijke organisatie die wereldwijd
afspraken over verschillende identificatiestandaarden (bijvoorbeeld
voor product en productcategorie of productielocatie) en
informatiestandaarden (welke informatie staat waar?) ontwikkelt
en vastlegt voor het effectief uitwisselen en toegankelijk maken
van informatie over product, producent en productie.

FreshUpstream-Infographic-050318 (002)

 

3 – Zo gaat FreshUpstream bijdragen aan
voedselveiligheid
Gegevens uitwisselen door hele keten heen kan onder meer
bijdragen aan het verder verbeteren van de voedselveiligheid.
Het gaat dan niet alleen om informatie over het product,
maar ook om de productiewijze, de productkwaliteit en de
grondstoffen voor de verse producten zoals groenten of vlees
en vleeswaren. Dan wordt duidelijk of de teler of veehouder
tijdens de productie bijvoorbeeld gewasbeschermingsmiddelen
of antibiotica heeft gebruikt en waarvoor het product of de
producent is gecertificeerd, ook voor partijen verder in de
keten.
Hier horen gegevens bij van de locatie van het productiebedrijf
en van de locatie voor de opslag van de versproducten. Informatie
van deze schakels geeft meer inzicht over de herkomst
van het vers. Ook hiervoor hoeft geen nieuwe identificatiestandaard
te worden opgezet: het bestaande Global Location
Number (GLN) voldoet prima als uniforme coderingsmethode
door de keten heen.

4 – De voordelen voor de voedingsmiddelenketen
Een uniforme standaard voor het uitwisselen van gegevens in
de hele keten moet leiden tot voordelen voor de hele keten.
Dus ook voor partijen in de primaire schakels. Stroomlijnen voor
een betere informatievoorziening vergroot de beheersing van
de hele aanvoerketen richting consument.
Ook de verwerkers – de voedingsmiddelenfabrikanten – hebben
veel baat bij dit initiatief. Immers, versproducten zijn hun belangrijkste
grondstoffen. Betere, betrouwbare en meer
informatie uit voorliggende ketenschakels die efficiënt toegankelijk
wordt gemaakt, is een evident voordeel. Essentieel ook
voor een naadloze distributie en logistiek: efficiënte bestel- en
leverprocessen en uitlevering.
Stroomlijnen kan ook veel bijdragen aan betere beheersing van
grondstofgebruik en dus minder voedselverspilling bij fabrikant,
handel en retailer.

5 – De voordelen voor de consument
Voedingsmiddelenfabrikanten kunnen een betere
informatievoorziening en een grotere transparantie over de
productiewijze aan de consument bieden. Zij kunnen werken
met meer uitgebreide, correcte en transparante productinformatie
van een goede datakwaliteit voor etiketinformatie op het
product.
Fabrikanten krijgen meer duidelijkheid over de herkomst en
kwaliteit van grondstoffen, de locaties waar versproducten zijn
geproduceerd, zijn be- en verwerkt, waar ze werden verpakt en
waar ze werden opgeslagen. De industrie vergroot hiermee de
transparantie over de producten naar de markt.

Vier domeinen
In het stroomlijnen van data uit het primaire deel van de
keten focust FreshUpstream zich om te beginnen op informatie
binnen vier domeinen: gewasbeschermingsmiddelen,
dierbehandelingsmiddelen, diervoeders en de toepassing van
het global location number (GLN). De stichting overlegt voor
ieder domein met partijen om de vervolgstappen vast te stellen.
Ook start ze een bredere discussie over het belang van
voedselveiligheid en het borgen via informatie-uitwisseling.

Meer informatie: freshupstream.com en www.gs1.nl

Utrechtse banketbakkers Harry Hagdorn en Martin Kroon beginnen met wennen aan rustjaar

De Utrechtse banketbakkers Harry Hagdorn en Martin Kroon zagen het twee jaar geleden duidelijk voor zich: de winkel overdoen aan een ander. Na ruim veertig jaar zes dagen per week werken werd het tijd om iets te minderen. Nu het traject van sluiten en verkopen achter de rug is overheerst opluchting. En begint het wennen aan rust.

De winkel was een begrip in de hechte winkelstraat in Utrecht. Banketbakkerij Hagdorn aan de Amsterdamsestraatweg had in zeventig jaar een uitgebreide en gevarieerde klantenkring opgebouwd. Er kwamen generaties lang zeer trouwe wekelijkse klanten tot mensen die voor speciale gelegenheden of af en toe voor iets lekkers de winkel opzochten.
Dat is sinds enkele weken definitief verleden tijd. De winkel aan de lange rechte Straatweg, gevestigd in twee panden naast elkaar, werd per 1 juli verkocht aan een projectontwikkelaar die er een kleine winkel en vijf appartementen in gaat realiseren.
De banketproducten in de toonbank hebben plaats gemaakt voor lege ruimten waar straks een andere ondernemer in trekt.
Banketbakkers, ondernemers en partners Harry Hagdorn (61) en Martin Kroon (58) en hun team van drie medewerkers namen in 2016 de ingrijpende beslissing na jarenlang hard werken. Twee jaar lang duurde echter hun zoektocht naar een koper, liefst een collega en opvolger die ook met banket wilde starten. Niemand die trek had in het maken van gebak, bonbons en taarten, en dan vooral niet in de vele uren die het vak in deze winkel met zich meebracht, zo bleek na enige tijd.
Hagdorn kijkt terug op een prachtig vak. “Vooral het maken van speciale taarten en chocoladeproducten deed ik altijd met plezier. Voor Martin was het verkopen van onze producten zijn passie”.
Minderen geen optie
Het was voor Hagdorn niet gemakkelijk om er destijds een punt achter te willen zetten. Een zoektocht die lange tijd zonder resultaat bleef met bovendien op de achtergrond de gedachte dat Hagdorn senior er zeventig jaar geleden mee was gestart, maakte dat Harry Hagdorn het er een tijd moeilijk mee had.
“Omdat we geen grote groep personeel hebben is minderen geen optie. Je kunt niet gaan schuiven met medewerkers en een dag sluiten is ook niet mogelijk. Je hebt iedere werkdag nodig om de productie voor de winkel af te krijgen”, zo zag hij al snel.
“We hebben uiteindelijk Beko Advies ingeschakeld om ons met de verkoop te helpen. Misschien was er wel iemand te vinden die de benedenverdieping als filiaal zou willen overnemen. Maar om naar het bovenhuis te gaan moet je door de winkel en de productieruimte. Er zou dan zou veel verbouwd moeten worden”, zo bedacht Hagdorn.
“Wij wilden het gehele pand verkopen en er zelf niet boven blijven wonen. En om nu de benedenruimte en de bovenwoning apart te verkopen zou er een grote verbouwing plaats moeten vinden. Hier hadden wij geen zin in”, zo redeneerde hij.
Nu is het verkocht aan een projectontwikkelaar die er een kleine winkel en vijf appartementen in gaat realiseren.
“De panden waren ons eigendom en zijn uiteindelijk naar tevredenheid verkocht. Het besluit om te stoppen was voor mij emotioneel, want mijn vader is de banketbakkerij begonnen en ik heb hem gesloten”, zo benadrukt hij nogmaals.
Impact klanten onderschat
De laatste verkoopdag eind mei was een succes, zagen Harry en Martin. “We schonken de hele dag koffie en serveerden er natuurlijk wat lekkers bij. Het heeft in Utrecht en wijde omgeving veel losgemaakt dat Banketbakkerij Hagdorn ging sluiten.  Generaties lang kwam men al naar onze banketbakkerij. We zouden dit jaar zeventig jaar bestaan. We hadden niet gedacht dat dit zo’n impact zou hebben bij de klanten”, zo zagen de Utrechtse ondernemers. “We  werden overstelpt met bloemen, drank, waardebonnen en nog veel meer. Dat heeft ons heel erg goed gedaan”.
De  koper heeft wel bedongen dat het pand leeg opgeleverd zou worden. Wij hebben een bedrijf in de arm genomen die dit voor ons heeft gerealiseerd. De winkel en de productie ruimtes zijn leeg evenals het woonhuis.
En nu? “We hebben een appartementje gekocht in Breukelen en gaan zeker genieten van wat meer vrije tijd. We sluiten niet uit dat we nog wat werk gaan doen want we weten nog niet of we al geschikt zijn om achter de geraniums te gaan zitten”, stelt hij vast. “We houden ons beschikbaar, alleen niet meer voor zes dagen per week”.
Ook Martin Kroon, al 25 jaar partner van Hagdorn  en mede-eigenaar van de winkel, staat achter het besluit. Naast wennen heerst er opluchting bij de twee banketbakkers. Het zal zeker wennen zijn na jaren bijna altijd werken. Er is nu meer tijd voor genieten van rust.
Sinds 1948
Banketbakkerij Hagdorn kijkt terug op zeventig jaar geschiedenis.  De winkel aan de  Straatweg begon in 1948 met Jan Hagdorn, afkomstig uit een bakkersfamilie. De winkel ontwikkelde zich in de jaren daarop snel tot een zaak met een assortiment van hoogwaardige banketproducten en groeide uit tot een begrip in Utrecht. In 1987 nam zoon Harry de winkel over. Hij voegde aan het assortiment  producten als bonbons toe en breidde uit met een enorm assortiment chocoladeproducten.
Bekend van Hagdorn waren de dubbeldekker tompoucen waarvan er op de jaarlijkse braderie  met gemak 6000 verkocht werden. Een topper in de verkoop was het hazelnoot slagroom gebak.

 

 

 

  Vakinfo voor de foodketen ©2018 Ria Besseling