Tekstwerk Wieringen

Koninklijke Vezet start Employer Branding campagne

 

Groenteverwerker versterkt inspanningen om medewerkers te binden

 

Koninklijke Vezet gaat mee in de forse groei van gezond gemak. De groenteverwerker levert een dagelijks volume van 800.000 producten exclusief naar ruim 700 Albert Heijn supermarkten. Goede medewerkers zijn onmisbaar voor het verwerken van een dergelijke stroom. Omdat deze steeds lastiger zijn te vinden versterkte het bedrijf haar Vezet Academy en deze maand gaat een uitgebreide Employer Branding campagne live.

 

Groenteverwerker Vezet, dat zich sinds vier jaar Koninklijk mag noemen, telt 1500 medewerkers. Daarvan bestaat de helft uit flexkrachten die worden geworven via het inhouse Employment Center.

De behoefte aan mensen is groot en veel vacatures blijven niet vervuld. Onlangs waren er bij mooi weer niet voldoende mensen voor de productie waardoor deze achterbleef en de klant in de supermarkt misgreep. Er kwam uiteindelijk personeel uit Polen en Spanje, maar het blijft een structurele lastige situatie voor een dagvers leverancier.

Iedere dag moeten er in vier fabrieken in Warmenhuizen aan in totaal 72 productielijnen 300 verschillende verse gemaksproducten worden verwerkt. In de voorbewerkingsfabriek worden de vers aangeleverde groenten gewassen en gesneden, in de kookgemakfabriek komen kant-en-klare groenteproducten en -mixen van de band, de maaltijdgemakfabriek is er voor de koelverse maaltijdsalades en pizza’s, terwijl in de fruitgemakfabriek fruitmixen en fruitproducten worden verpakt.

“Door de aanhoudende groei van de markt voor gezond voedsel,  met name in het gemakssegment zijn we uitgegroeid tot een van de grootste Europese spelers voor gemaksgroente, gesneden fruit, maaltijdsalades, ultra verse maaltijden en koelverse pizza’s”, vertelt HR manager Ronald Woerden. “De producten komen uit Warmenhuizen, maar ook uit zusterbedrijven en uit Scandinavië. Dat internationale karakter zal in de toekomst steeds meer gestalte krijgen.”

Om de groei qua bezetting bij te benen staat Koninklijke Vezet op het punt om een nieuw hoofdstuk te beginnen in haar bedrijfsvoering. “Door veranderingen in onze bedrijfsstructuur en aanscherping van onze ambities zijn er in Warmenhuizen op sleutelposities vacatures ontstaan. We willen die graag invullen met kwalitatieve ambitieuze personen die samen met ons Koninklijke Vezet naar een hoger plan kunnen brengen. Voor ons is het zaak om voorop te blijven lopen. Hierdoor blijf je  een aantrekkelijke werkgever waar mensen graag willen werken. Maar ondanks dit mooie streven lopen wij op sommige vlakken toch echt wel aan tegen de steeds krappere arbeidsmarkt”, erkent de HR manager.

Kentering in arbeidsmarkt erg snel

Die kentering in de arbeidsmarkt ziet Ronald Woerden vooral het laatste half jaar heel erg snel gaan. “Gelukkig zijn we als organisatie gewend om snel te schakelen en te anticiperen. We zijn daarom vorig najaar al gestart om ons beter weg te zetten als goed werkgever. Er is een uitgebreide Employer Branding campagne opgezet die we medio deze maand verwachten live te zetten. Ook het voor tweede jaar op rij winnen van de Jaarprijs Goede Voeding – dit jaar met onze pureersoepen – en het winnen van Beste Onderneming van Noord-Holland zal een handje helpen”, verwacht hij.

De ideale oplossing voor het oplossen van een steeds krapper aanbod van mensen is er op dit moment niet. “Maar met onze gedreven en nuchtere cultuur gaan we deze uitdaging aan en het is op dit moment belangrijk dat we het sociale aspect niet uit het oog verliezen. Het belangrijkste de mensen aandacht geven en te werken aan hun ontwikkeling en duurzame inzetbaarheid. Wanneer je medewerkers tevreden zijn en positief over de organisatie praten is dat de beste PR die je als bedrijf kunt krijgen.”

Door medewerkers een prettige werkplek met goede opleiding- en ontwikkelmogelijkheden te bieden wil de groenteverwerker mensen binden en houden.

“En natuurlijk marktconforme arbeidsvoorwaarden hanteren. Daarnaast staat communicatie altijd erg hoog als het gaat om de tevredenheid. De overlegstructuren moeten goed zijn ingericht en er worden evaluatiegesprekken gehouden.”

“Maar het zit hem ook vaak in de kleine dingen. Een verjaardagscadeautje, taart, nieuwsjaarslunch etcetera. We hadden met het mooie weer een ijskraam en werd er op ijs getrakteerd. Verder vieren we een jubileum uitgebreid, hebben we iedere twee jaar een groot personeelsfeest en wordt er jaarlijks een kerstmarkt georganiseerd”, noemt hij als voorbeelden.

Om de tevredenheid van onze mensen goed te monitoren vindt er iedere twee jaar tevens een medewerkers onderzoek plaats. “Dan is het natuurlijk ook belangrijk dat je daar een goede opvolging aan geeft zodat de medewerkers ook zien dat het goed is om hier aan mee te werken”.

 

Vezet Academy versterkt

 

Het opleiden van de mensen gaat al sinds 2010 via de eigen Vezet Academy. “In deze tijd voorzagen wij al grote problemen om operators te werven. Deze beslissing is een van de beste geweest om onze mensen te motiveren en te behouden. Inmiddels hebben 250 medewerkers hun MBO diploma gehaald. Op dit moment loopt er een tweejarig traject voor drie klassen. Deze groep medewerkers heeft een dag in de week les. Behalve de docenten spelen de praktijkbegeleiders een grote rol gedurende het opleidingstraject. Bij Vezet zijn maar liefst 14 praktijkbegeleiders opgeleid om dit traject zorgvuldig te begeleiden. Het afgelopen jaar hebben we de Academy verder uitgebreid en volgen de leidinggevenden ook bepaalde modules”.

 

Snelle groei uitdaging voor “onboarden” (more…)

 

  Vakinfo voor de foodketen ©2018 Ria Besseling