Tekstwerk Wieringen

Snelle handel geeft omzet extra prikkel

Leon van den Elsen is samen met Debbie Eijkemans, Jeroen van Wijk en Johan Senders verantwoordelijk voor Stocklife.

Tekst: Ria Besseling

Nieuw platform helpt ondernemers bij inkoop voor actie of seizoen

Stocklife, B2B platform voor in- en verkoop van restpartijen, kan een interessant nieuw aankoopkanaal  worden. Ondernemers kunnen hier terecht wanneer zij artikelen voor actie, promotie en seizoen willen kopen. Snelle steeds wisselende handel geeft de omzet een extra prikkel. Dit is wat Stocklife kan betekenen.

 

Hoe ziet de werkwijze van Stocklife eruit?

“Geïnteresseerde pondernemers kunnen via de website anoniem bieden op partijen van de verkopende bedrijven. Ze kunnen ook zelf producten aanbieden. Niet snel lopende artikelen bijvoorbeeld, om te zorgen dat de omloopsnelheid maximaal blijft”,vertelt Debbie Eijkemans, samen met Leon van den Elsen, Jeroen van Wijk en Johan Senders verantwoordelijk voor Stocklife.

“Ondernemers kunnen zich aanmelden op onze website. Daarna doen we de intake. Wij doen dit persoonlijk, want dit geeft voor iedereen de beste kansen op een eerlijke prijs en de beste producten op de site. Ons platform koppelt vraag en aanbod”.

“Stocklife neemt voor deze bedrijven het gehele proces uit handen, zodat ze maar een aanspreekpunt hebben en nagenoeg geen werk. We doet dus voor deze bedrijven de intake, het foto’s maken, plaatsen op de website, contact leggen met de bieders en de afhandeling. Dus ook de betaling en het transport wordt uit handen genomen.”

‘Het aanbod varieert wekelijks, afhankelijk van wat er beschikbaar komt. Denk aan frisdrank, etenswaren, gadgets, elektronica, etcetera, etcetera’

Hoe groot is die markt van restpartijen?

“In te veel magazijnen van fabrikanten en groothandels staan partijen te lang. Het gaat vaak om artikelen voor acties, retouren en dergelijke. Uitstekende producten, maar ze zetten druk op de kostbare opslagruimte en ze vormen stille voorraad die niets oplevert.”

“We willen met het inkopen van die “dode” voorraad duurzaam ondernemen en strijden tegen het verspillen van producten en voedsel. Voor ieder product is een nieuwe eigenaar te vinden die de waarde hiervan inziet. Stocklife verbindt dus de juiste mensen met elkaar via dit platform.”

 

Waar komen partijen vandaan? Worden ze direct bij fabrikanten aangekocht?

“Wij richten ons op alle B2B-markten die voorraad willen verkopen en kopen. Dit genereert speciale en unieke producten waar kopers zeer in geïnteresseerd zijn. Bedrijven die met ons samenwerken bieden de producten anoniem aan”, vertelt Debbie Eijkemans.

“Wij checken de volledigheid van de partij. Dus verkopers met unieke producten trekken kopers aan op dit handelsplatform, waardoor ze op termijn eerder van hun voorraad af zijn op een eerlijke, makkelijke en duurzame manier. En anoniem, want de aangemelde kopers bieden anoniem op de partijen. Zo blijft de handel interessant voor de kopende partij.”

Hoe ziet het aanbod eruit?

“Het aanbod van die restpartijen varieert wekelijks. Dat zijn zeer verschillende producten, afhankelijk van wat er op de markt beschikbaar komt. Daarbij kan het gaan om restpartijen, overschotten of partijen waarvan de houdbaarheidsdatum in zicht komt of waarvan de verpakking is verouderd.”

“Denk aan frisdrank, etenswaren, gadgets, elektronica, etcetera, etcera. Kortom: zowel food als non food. Dus ook vers gekoelde en diepgevroren producten. Onlangs was er frisrank en er zijn ook kipnuggets geveild.”

 

‘Ondernemers kunnen verrassing brengen met bijzondere actieproducten of seizoensartikelen zoals speelgoed en kleine gadgets. Er is altijd wel iets wat je zelf of als groep kunt inkopen en verdelen onder elkaar’

 

Welke locaties zijn geschikt voor partijenhandel?

“We denken aan locaties als tankstations met veel dagelijkse traffic die aan een uitvalsweg liggen, dichtbij een woonwijk en een assortiment voor dagelijkse boodschappen brengen. De ingekochte producten vormen dan een extra aanvulling en variatie op het aanbod. Het gaat om verrassing brengen met bijzondere actieproducten of andere seizoensartikelen zoals speelgoed en kleine gadgets. Er is altijd wel iets wat je zelf of als groep in kunt kopen en dit kunt verdelen onder elkaar. Kansen zien en benutten”’, ziet Van den Elsen.

 

Hoe krijgt de ondernemer een partij aangeleverd?

“De producten worden na verkoop snel naar de koper verzonden. Deze staan namelijk bij de verkopende partij en de transportafdeling van Stocklife zorgt voor het vervoer. Ook hebben we partners die de gekoelde en diepvriesproducten voor ons vervoeren om de temperatuurregistratie en dus de kwaliteit te waarborgen”, aldus Van den Elsen. “Ons platform verzorgt tevens de betaling van de partij. En we garanderen tevens de kwaliteit van de aangeboden producten.”

 

Hoe ziet het verdienmodel eruit?

“Stocklife verdient haar omzet met een percentage van de verkoopsom van de koper en de verkoper. Bedrijven die een partij willen verkopen werken met ons samen op no-cure-no-pay basis. Zij blijven anoniem, belangrijk om een eerlijke prijs voor de waarde van de partij te verkrijgen.”

 

 

 

 

 

  Vakinfo voor de foodketen ©2024 Ria Besseling