Tekstwerk Wieringen

De Valk Wekerom Meppel produceert nu biovoeders op eigen lijn

Tekst: Ria Besseling

Beeld: De Valk Wekerom

De Veevoederproducent De Valk Wekerom gaat zelf in Meppel  biologische veevoeders produceren. Het bedrijf investeerde hiervoor in een nieuwe eigen productielijn die deze zomer operationeel is. Arie van Middendorp, bedrijfsleider van de vestigingen Lunteren en Meppel is verantwoordelijk voor het investeringsprogramma in Meppel, geeft uitleg over de nieuwe productielijn.

De nieuwe fabriek voor biologische veevoeders in Meppel is zodanig ingericht dat reguliere en biologische grondstoffen gescheiden zijn van elkaar. “Dat geldt voor de inname van de grondstoffen, voor de maal- en menglijn en de perslijn en ook voor de premixen, mineralen, vloeistoffen en laadstraat. Het zijn kortom twee compleet gescheiden fabrieken op een locatie”, vertelt  Arie van Middendorp.

Aanleiding voor de uitbreiding op de locatie is de landelijk sterk stijgende vraag naar biologische veevoeders. Bij De Valk Wekerom is de omzet van biologisch voeder vorig jaar gestegen met ruim 30 procent. De verwachting is dat dit de komende jaren verder toeneemt. De coöperatie heeft al sinds 2001 biologisch voer in haar assortiment maar liet deze productstroom tot voor kort bij derden produceren. “Door de groei van de afgelopen jaren wordt het nu interessant om het in eigen beheer te gaan produceren. De fabriek, die acht jaar in ons bezit is, wordt nu al uitgebreid met een tweede fabriek. Door in de biologische productie een samenwerking aan te gaan met AgruniekRijnvallei wordt de productie in Meppel hoger. Hierdoor nemen de kosten per ton af en dat is gunstig voor onze klant. Daarnaast kan door de samenwerking fabriekspecialisatie worden doorgevoerd”, legt de bedrijfsleider uit.

In de nieuwe fabriek zijn de maal- en menglijn voorzien van een wals,  hamermolen en menger met een perslijn, ingericht door Van Mourik Machinebouw, Strukton voor de elektriciteitsvoorzieningen en Engie voor automatisering. “De nieuwe enkelassige menger van Van Mourik, heeft een capaciteit van van drie ton, is prima geschikt voor het doel en voldoet aan de huidige wet- en regelgeving om goede meetprocedures uitvoeren”, aldus Van Middendorp. “Dit is bovendien een mooie compacte menger die prima past in de nieuwe afdeling. We hebben gekeken naar een paddle, maar die zijn veel groter. Hiervoor ontbrak de ruimte.” Voor het afvullen en verwerken worden de batches voor 99 procent in bulk verwerkt.”Dat varieert gemiddeld van 20 tot 32 ton per vracht”.

 

De pers die hier tijdens de verbouwing werd geplaatst, is een vrij standaard onderdeel van de nieuwe productielijn. De machine werd tweedehands aangekocht, gerenoveerd en goedgekeurd door de NVWA.

 

 

De wals bij De Valk Wekerom heeft een aantal aanpassingen die specifiek voor de sector zijn. Over welke dat zijn laat Van Middendorp zich niet uit. (foto’s: De Valk Wekerom Meppel)

 

De opstelling van de nieuwe proceslijn, die een capaciteit van 30 á 35 ton per uur  heeft, is voor een groot deel vergelijkbaar met de bestaande. De installaties die op de locatie operationeel worden, bestaan voor regulier en voor biologische voeders uit de wals, hamermolen, menger mixer en persen. “Er is weinig verschil tussen beide lijnen, al is de nieuwe lijn wel op details aangepast. Dit om in kleine stappen naar een efficiënter proces te gaan.” Welke innovatieve oplossingen dit zijn? Daar laat van Middendorp zich niet over uit.

Andere oplossingen waaronder Atex-maatregelen zijn in de complete grondstoffenlijn meegenomen, tot en met de menger. De nieuwe machine voldoet aan de richtlijn en is state-of-the-art.

In totaal heeft coöperatie De Valk Wekerom in 2018 bijna 257.000 ton voer verkocht. Deze zomer wordt die productiecapaciteit verhoogd met 35.000 ton extra. “In de opstartfase is het de bedoeling om dit volume te produceren en op termijn zal dat toenemen”, verwacht Middendorp. “De installatie is dusdanig flexibel ingericht dat de verwachte volumestijging naar de toekomst toe opgevangen kan worden. Er is voldoende ruimte in de capaciteit.”

Is er mogelijkheid tot uitbreiden van de lijn? Ja die is er, bevestigt de bedrijfsleider. “De begincapaciteit is in mijn ogen heel gemakkelijk houdbaar. We moeten met deze maal- en menglijn zeker vooruit kunnen. We hebben een omgevingsvergunning van 7 x 24 uur, terwijl we 8 tot 10 uur gaan draaien. De reguliere lijn draait 10 tot 12 uur en eigenlijk kan het personeel dit gemakkelijk aan. We voorzien 1,5 tot 2 extra medewerkers in de personele bezetting dus dit kan goed uit”, zo berekent hij.

De besturing voor de bio-lijn is volledig opgenomen in de huidige besturing, maar toch ook weer gescheiden van de reguliere fabriek. Het hart van de besturing is een Siemens PLC S7 met een deel bediening met touch screen voor bediening in het veld en voor de bulkwagens bij stort.

Een deel bestaat tevens uit grotere schermen in de bedieningsruimte. “Dit biedt meer overzicht en werkt rustig voor de medewerkers. Bovendien zorgt deze opzet voor een snelle en flexibele sturing van productie. Door de besturing van de biologische fabriek in de huidige automatisering op te nemen kunnen we met weinig extra arbeidskrachten toch de beide lijnen bedienen”.

De Valk Wekerom telt op de locatie Meppel nu vier medewerkers, maar gaat naar  vijf en waarschijnlijk zes nieuwe medewerkers. Daarvan komen er 1,5 of 2 op de nieuwe afdeling te werken. Door de centrale automatisering vanuit de regelkamer kunnen de mensen in dezelfde tijd invloed op het proces uitoefenen. De Valk Wekerom koos voor deze oplossing omdat op deze manier de efficiency in productie en logistiek van de nieuwe afdeling verbetert.

Flexibiliteit versnelt

De nieuwe lijn leidt voor De Valk Wekerom tot een versnelde flexibiliteit van uitlevering, een uitbreiding van productvarianten en een vergroting van tailor made aanbod, voorziet Van Middendorp. “Door te opereren met gescheiden lijnen in één gebouw met één automatisering kunnen wij met weinig arbeidskrachten op een efficiënte wijze biologisch voer produceren. Doordat wij zelf de regie hebben kunnen wij snel bijsturen op marktontwikkelingen en klantspecifieke wensen”.

Over De Valk Wekerom

Coöperatie De Valk Wekerom UA met vestigingen in Lunteren en Meppel, produceert jaarlijks rond de 255.000 ton veevoeder. Dat gaat voor het overgrote deel naar pluimvee-, rundvee, geiten- en varkenshouders. De coöperatie is actief in de Gelderse Vallei en Noord-Midden-Nederland. Deze gebieden worden met eigen chauffeurs en vrachtwagens vanuit de twee productielocaties bediend.

Het bedrijf kende over 2018 een prima jaar. De omzet in tonnen vanuit eigen verkoop steeg met 3,2%. De jaaromzet ging met 4% van 78 miljoen euro in 2017 naar ruim 81 miljoen euro vorig jaar. Het nettoresultaat bedroeg 305.003 euro, de solvabiliteit steeg van 45% naar 47%.

 

 

 

 

Mud Jeans wil volledig gerecyclede spijkerbroek ontwikkelen

Tekst: Ria Besseling

Beeld: Mud Jeans

 

Innovatieve recycletechniek moet jeans opschalen naar verder circulair 

Mud Jeans wil een volledig gerecyclede spijkerbroek gaan ontwikkelen. De  jeansfabrikant, al actief met hergebruik van gebruikte spijkerbroeken, wil mechanische en innovatieve chemische recycling combineren tot een nieuwe duurzame techniek. Het project moet aantonen of het technisch en economisch haalbaar is om jeans van post-consumer gerecycled katoen te produceren. Een inkijkje in keten en productie van het Recover Upcycled Textile System bij Ferre, Spaanse specialist in kledingrecycling.

De fabriek van Recover in Banyeres de Mariola bij Valencia, waar Mud Jeans haar ingezonden gebruikte spijkerbroeken naar toe brengt, is gespecialiseerd in recycling en innovaties in verduurzaming voor de kledingindustrie. De fabriek werkt met het Recover Upcycled Textile System voor wereldwijde kledingfabrikanten en retailers.

Bert van Son, oprichter en ceo van Mud Jeans, bij een stapel nieuwe gerecyclede spijkerkleding: “ Door de vezels te recyclen met de nieuwe combinatietechniek kunnen de jeans een hoger aandeel krijgen dan de 40 procent post-consumer gerecycled katoen. Dan wordt productie van 100 procent post-consumer gerecycled jeans mogelijk.” (beeld: Mud Jeans)

 

Mechanisch en chemisch recyclen

Het spijkergoed van Mud Jeans bevat momenteel 23 tot 40 procent post-consumer gerecycled katoen dat in de fabriek met mechanische recycling wordt teruggewerkt tot vezels.

Mechanisch recyclen heeft echter nadelen: het proces verkort de vezels na enige tijd en deze vezels moeten – om een krachtige stof te behouden – worden gemengd met biologisch katoen. Die nadelen zijn te voorkomen door chemisch te recyclen.

Het mechanisch recyclen van katoen is bovendien een zwaar machinaal proces. Oud spijkergoed wordt versneden en versnipperd en opgewold tot vezels. Deze lijken op biologisch of conventioneel katoen, het verschil is dat ze niet wit zijn maar grijsblauw.

Het chemisch recyclen van katoen lijkt op de productie van Tencel of Viscose uit houtpulp. Het oude katoen verandert met een zoutoplossing in een soort pulp. Van dit pulp wordt filament, draad, gemaakt dat in vezels wordt geknipt.

Bert van Son, oprichter en ceo van Mud Jeans: “Omdat die vezels enorm sterk zijn en na een tijd niet korter worden willen we chemisch gerecyclede vezels gaan gebruiken voor de jeansproductie.”

Door de vezels te recyclen met de nieuwe te ontwikkelen combinatietechniek kunnen de jeans een hoger aandeel krijgen dan de 40 procent post-consumer gerecycled katoen. Dat maakt productie van volledig post-consumer gerecyclede jeans mogelijk.

De mechanisch gerecyclede vezels komen deels van oud Mud spijkergoed en worden op dit moment met de Recover techniek geproduceerd. De chemisch gerecyclede SaXcell vezels komen van Saxion University. Deze vezels bestaan uit katoen textielafval en zijn volledig chemisch tot cellulose te recyclen. Saxion heeft veel kennis en ervaring met het chemisch recyclen van katoen omdat het instituut hier al jaren onderzoek naar doet.

“Met dit project willen we laten zien dat het technisch en economisch mogelijk is om spijkerbroeken te maken van volledig post-consumer gerecycled katoen”, zo verwacht Van Son. Om de innovatie uit te werken ontving Mud Jeans 1 miljoen euro investering van Doen Participaties en het Participatiefonds Duurzame Economie Noord-Holland.

Detail van het proces: het spinnen van de gerecyclede katoenen vezels gemengd met biologisch katoen tot garens bij Tejidos Royo in Valencia, de stoffenfabrikant van Mud Jeans. Deze garens worden vervolgens geweven tot nieuwe denimstof.

Denim worden vezels: het verwerken van de ingezamelde jeans bij Recover in Banyeres de Mariola bij Valencia. Deze fabriek van Ferre is gespecialiseerd in kledingrecycling en innovaties in verduurzaming voor de kledingindustrie. De onderneming werkt met het Recover Upcycled Textile System voor wereldwijde kledingfabrikanten en retailers.

 

Simpele jeans voor recyclen

Om efficiënt te recyclen houdt Mud Jeans de spijkerbroeken simpel. Van Son: “We gebruiken zo weinig mogelijk materialen en mengen materialen niet onnodig. En we gebruiken vier verschillende stoffen met twee verschillende composities. Zo bestaat de denimstof zonder stretch uit 40 procent post-consumer gerecycled katoen aangevuld met 60 procent biologisch katoen. De stretch denim stof bestaat dan weer uit 23 procent post-consumer gerecycled katoen, 75 procent biologisch katoen en 2 procent elastaan. De knopen en rivets zijn gemaakt van 100 procent roestvrij staal en dus ook recyclebaar. En we gebruiken geen leren labels op de jeans maar printen deze. De broek blijft daardoor monomateriaal en is bovendien veganistisch.”

De papieren labels en indigoverf voor het verven van het garen zijn cradle2cradle-gecertificeerd. Dit betekent dat materialen veilig zijn voor iedereen die ermee in aanraking komt, zowel in de productieketen als tijdens het gebruik en dat deze recyclebaar zijn. In de afgelopen drie jaar heeft het bedrijf 12.000 van deze oude jeans van storten of verbranden gered door ze te gebruiken voor de productie van nieuwe spijkerkleding.

 

Dit post-consumer gerecycled katoen voor nieuwe spijkerbroeken wordt geproduceerd bij het naburige Tejidos Royo in Valencia, de stoffenfabrikant van Mud Jeans. Daar worden de gerecyclede katoenen vezels gemengd met biologisch katoen, tot garens gesponnen, geverfd en geweven tot stoffen.

Vervolgens gaan de denimstoffen naar Yousstex International, de jeansfabrikant in Touza, Tunesië waar ze worden genaaid en gewassen. Het afgewerkte spijkergoed komt tot slot naar het magazijn in Nederland, van waaruit het opnieuw wordt verkocht of geleased.

Door relatief dicht bij huis te produceren vermijdt Mud Jeans het onnodig de wereld rondsturen van producten en kan het merk haar milieu-impact verkleinen. Mud Jeans is tevens gecertificeerd CO2-neutraal: het bedrijf compenseert de negatieve milieu-impact door te investeren in windmolenparken en het planten van bomen. De jeansformule wil de impact verder verkleinen door in de nabije toekomst  samen te werken met pakketbezorger Fietskoeriers.

Hoeveel Mud Jeans met de nieuwe techniek qua milieubelasting verwacht te besparen is nog niet te zeggen. Dit zal het project uitwijzen. Het merk is een van de pioniers in circulaire jeans. Inmiddels hebben andere merken collecties van hergebruikte denimstof. Ze werken samen in de Alliance for Responsible Denim.

Logische stap

Het is een logische stap naar een volledig recyclebare jeans, volgens Mud Jeans-ceo  Bert van Son. “Katoen is een van de hoofdingrediënten voor het maken van een jeans. Helaas is conventioneel katoen een grondstofintensief gewas dat enorm veel water, pesticiden en insecticiden gebruikt, met een immens negatieve milieu- en sociale impact als gevolg.”

Deze impact kan volgens hem worden beperkt met biologisch katoen. “Omdat hier geen pesticiden en insecticiden aan te pas komen is de impact op mens en milieu aanzienlijk minder. De impact van gerecycled katoen is volgens wetenschappelijk onderzoek nog kleiner dan die van conventioneel en biologisch katoen. Dit katoen moet namelijk niet meer groeien en heeft geen water, insecticiden of pesticiden nodig. Volgens ons is dit de meest duurzame vorm van katoen.”

 

Hergebruiken in gesloten systeem

“Mud Jeans wil motiveren om te recyclen, daarom bieden we klanten een korting aan als ze een oude jeans opsturen. We accepteren ook andere merken om te recyclen, zolang de jeans maar voor 96 procent van katoen is”, vertelt hij. “Wanneer we deze oude jeans ontvangen voeren we een kleine kwaliteitscontrole uit. Is de kwaliteit nog goed genoeg, dan krijgt de broek een tweede leven via het vintageprogramma en wordt de broek verkocht of geleased als vintage. Is de kwaliteit niet meer voldoende, dan wordt de jeans gerecycled.”

Mud Jeans is al enige jaren bezig met hergebruik van gebruikte spijkerbroeken. Klanten van de jeansformule kunnen een spijkerbroek leasen. Daardoor komen gebruikte jeans in een gesloten systeem weer terug voor recycling.

De klant die een jeans in de webshop van Mud bestelt, komt terecht in een duurzame keten. Is hij een nieuwe leaser, dan betaalt hij eerst een membership fee van € 29 en een maandhuur van € 7,50. Hij krijgt zijn bestelling verpakt in een Repack van duurzaam verpakkingsbedrijf Original Repack dat ervoor zorgt dat verpakkingen tot 15 keer kunnen worden hergebruikt. Consumenten sturen de verpakkingen via de brievenbus weer terug, een verzendmethode die de omloop van karton vermindert.

Woont de klant in Nederland, Belgie of Duitsland, dan kan hij het retourlabel gebruiken om gratis een oude jeans retour te sturen. Na een jaar stoppen de automatische betalingen en kan de klant kiezen: houdt hij de broek – zonder extra kosten – of start hij een nieuwe lease en stuurt hij de oude broek terug? Voor die tweede lease betaalt de klant dan € 5 maandelijks.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

:

 

 

 

Snelle handel geeft omzet extra prikkel

Leon van den Elsen is samen met Debbie Eijkemans, Jeroen van Wijk en Johan Senders verantwoordelijk voor Stocklife.

Tekst: Ria Besseling

Nieuw platform helpt ondernemers bij inkoop voor actie of seizoen

Stocklife, B2B platform voor in- en verkoop van restpartijen, kan een interessant nieuw aankoopkanaal  worden. Ondernemers kunnen hier terecht wanneer zij artikelen voor actie, promotie en seizoen willen kopen. Snelle steeds wisselende handel geeft de omzet een extra prikkel. Dit is wat Stocklife kan betekenen.

 

Hoe ziet de werkwijze van Stocklife eruit?

“Geïnteresseerde pondernemers kunnen via de website anoniem bieden op partijen van de verkopende bedrijven. Ze kunnen ook zelf producten aanbieden. Niet snel lopende artikelen bijvoorbeeld, om te zorgen dat de omloopsnelheid maximaal blijft”,vertelt Debbie Eijkemans, samen met Leon van den Elsen, Jeroen van Wijk en Johan Senders verantwoordelijk voor Stocklife.

“Ondernemers kunnen zich aanmelden op onze website. Daarna doen we de intake. Wij doen dit persoonlijk, want dit geeft voor iedereen de beste kansen op een eerlijke prijs en de beste producten op de site. Ons platform koppelt vraag en aanbod”.

“Stocklife neemt voor deze bedrijven het gehele proces uit handen, zodat ze maar een aanspreekpunt hebben en nagenoeg geen werk. We doet dus voor deze bedrijven de intake, het foto’s maken, plaatsen op de website, contact leggen met de bieders en de afhandeling. Dus ook de betaling en het transport wordt uit handen genomen.”

‘Het aanbod varieert wekelijks, afhankelijk van wat er beschikbaar komt. Denk aan frisdrank, etenswaren, gadgets, elektronica, etcetera, etcetera’

Hoe groot is die markt van restpartijen?

“In te veel magazijnen van fabrikanten en groothandels staan partijen te lang. Het gaat vaak om artikelen voor acties, retouren en dergelijke. Uitstekende producten, maar ze zetten druk op de kostbare opslagruimte en ze vormen stille voorraad die niets oplevert.”

“We willen met het inkopen van die “dode” voorraad duurzaam ondernemen en strijden tegen het verspillen van producten en voedsel. Voor ieder product is een nieuwe eigenaar te vinden die de waarde hiervan inziet. Stocklife verbindt dus de juiste mensen met elkaar via dit platform.”

 

Waar komen partijen vandaan? Worden ze direct bij fabrikanten aangekocht?

“Wij richten ons op alle B2B-markten die voorraad willen verkopen en kopen. Dit genereert speciale en unieke producten waar kopers zeer in geïnteresseerd zijn. Bedrijven die met ons samenwerken bieden de producten anoniem aan”, vertelt Debbie Eijkemans.

“Wij checken de volledigheid van de partij. Dus verkopers met unieke producten trekken kopers aan op dit handelsplatform, waardoor ze op termijn eerder van hun voorraad af zijn op een eerlijke, makkelijke en duurzame manier. En anoniem, want de aangemelde kopers bieden anoniem op de partijen. Zo blijft de handel interessant voor de kopende partij.”

Hoe ziet het aanbod eruit?

“Het aanbod van die restpartijen varieert wekelijks. Dat zijn zeer verschillende producten, afhankelijk van wat er op de markt beschikbaar komt. Daarbij kan het gaan om restpartijen, overschotten of partijen waarvan de houdbaarheidsdatum in zicht komt of waarvan de verpakking is verouderd.”

“Denk aan frisdrank, etenswaren, gadgets, elektronica, etcetera, etcera. Kortom: zowel food als non food. Dus ook vers gekoelde en diepgevroren producten. Onlangs was er frisrank en er zijn ook kipnuggets geveild.”

 

‘Ondernemers kunnen verrassing brengen met bijzondere actieproducten of seizoensartikelen zoals speelgoed en kleine gadgets. Er is altijd wel iets wat je zelf of als groep kunt inkopen en verdelen onder elkaar’

 

Welke locaties zijn geschikt voor partijenhandel?

“We denken aan locaties als tankstations met veel dagelijkse traffic die aan een uitvalsweg liggen, dichtbij een woonwijk en een assortiment voor dagelijkse boodschappen brengen. De ingekochte producten vormen dan een extra aanvulling en variatie op het aanbod. Het gaat om verrassing brengen met bijzondere actieproducten of andere seizoensartikelen zoals speelgoed en kleine gadgets. Er is altijd wel iets wat je zelf of als groep in kunt kopen en dit kunt verdelen onder elkaar. Kansen zien en benutten”’, ziet Van den Elsen.

 

Hoe krijgt de ondernemer een partij aangeleverd?

“De producten worden na verkoop snel naar de koper verzonden. Deze staan namelijk bij de verkopende partij en de transportafdeling van Stocklife zorgt voor het vervoer. Ook hebben we partners die de gekoelde en diepvriesproducten voor ons vervoeren om de temperatuurregistratie en dus de kwaliteit te waarborgen”, aldus Van den Elsen. “Ons platform verzorgt tevens de betaling van de partij. En we garanderen tevens de kwaliteit van de aangeboden producten.”

 

Hoe ziet het verdienmodel eruit?

“Stocklife verdient haar omzet met een percentage van de verkoopsom van de koper en de verkoper. Bedrijven die een partij willen verkopen werken met ons samen op no-cure-no-pay basis. Zij blijven anoniem, belangrijk om een eerlijke prijs voor de waarde van de partij te verkrijgen.”

 

 

 

 

 

  Vakinfo voor de foodketen ©2024 Ria Besseling