Ondernemers signaleren de trend, de vraag is nog niet overal
De traditionele snacks blijven populair op de menukaart van de shop, maar de nieuwste snacks zijn vegan en gezond. De trend is niet te missen, want de hele foodmarkt beweegt naar plantaardig, meestal gekoppeld aan duurzaam en bewust. Ondernemers in petrol signaleren de trend, de vraag is nog niet overal. Tankstations maken voorzichtig ruimte voor plantaardige alternatieven. Vegan wordt een blijvertje.
Dicht bij originele vleesvariant
Van Geloven brengt Mora vegetarische kroket, bitterbal, kipkorn en frikandel
Van Geloven introduceerde begin vorig jaar een range vegetarische producten in zowel foodservice als retail. Onder het merk Mora is samen met De Vegetarische Slager de vegetarische kipkorn, de vegetarische Draadjesvleesch kroket voor frituur en oven en de vega bitterbal gelanceerd. “Het zijn stuk voor stuk producten die niet te onderscheiden zijn van de originele vleessnack. Met deze producten bewijst Van Geloven dat vegetarisch snacken niet alleen bewust, maar ook heel erg lekker kan zijn”, vertelt Jan-Willem ter Veer, key account manager out of home. “De vegetarische frikandel wordt deze maand op de Horecava aan deze range toegevoegd. De vegetarische snack is gemaakt van soja- en tarwe eiwit, kippeneiwit, plantaardige vezels en de bekende frikandelkruiden.”
“Van Geloven ontwikkelt alle vegetarische snacks van Mora samen met de Vegetarische Slager. Het eindresultaat zit qua uiterlijk, smaak en structuur heel dicht bij de originele vleesvariant. Voor ons het uitgangspunt van al onze vegetarische snacks.“
Grote doelgroep voor vegan
Vegetarische food producten worden steeds vaker aangeboden binnen petrol, ziet Ter Veer. “Vegetarische snacks op basis van vleesvervangers zijn echter nog nauwelijks verkrijgbaar. Meestal blijft dit beperkt tot een kaassoufflé of een vegetarische bamischijf. Grenzen aan het aantal te voeren snacks, beperkte ruimte in de warmhoudkast en twijfels of er wel vraag naar is zijn de meest voorkomende redenen om geen vegetarisch snackassortiment aan te bieden.”
“Een gemiste kans: de potentiële doelgroep van vegetarische snacks is namelijk zeer omvangrijk en omvat niet alleen vegetariërs, maar ook flexitariërs en zelfs vleesliefhebbers”, stelt Jan Willem ter Veer. “Kortom: potentie genoeg voor vegetarische snacks in petrol. De uitdaging is om de consument te bereiken en in de shop te verleiden om deze lekkere vegetarische snacks te proberen.”
Vegan en feiten
Dit zijn enkele feiten over vegan:
– in Nederland zijn ruim 750.000 personen vegetariër
– 2/3 van alle Nederlanders claimt flexitariër te zijn en eet om die reden af en toe bewust geen vlees*
– de meest genoemde motivatie voor het consumeren van vegetarische producten zijn dierenwelzijn, milieu & vleesconsumptie*
– er is een groeiende groep consumenten die wel van snacks houden/hielden maar geen of veel minder vlees willen eten*
– bijna een jaar na introductie heeft Mora met de vegetarische snacks ruim een 0,5 miljoen van alle Nederlandse huishoudens bereikt, hetgeen aantoont dat veel meer mensen dan alleen vegetariërs fan van deze producten zijn *
* onderzoek We Jane 2018 in opdracht van Mora
Bewust gezond onderweg
Freggies: circulair plantaardige snacks
De plantaardige snacks van Freggies zijn gericht op de klant die ook onderweg bewust gezond wil eten. “De fingers, balls en medaillons zijn gemakkelijk te bereiden in oven of toaster. De frituur in de shop hoeft niet aan”, vertelt Mike Maduro die het concept ontwikkelde.
“Voor klanten die onderweg een snelle plantaardige maaltijd willen is er Freggies Planty Meats, voorgegaard op basis van gmo-vrije sojateelt en verkrijgbaar in saté met vegan satésaus, crispy bites en stoof.”
Het plantaardige concept is gemaakt op basis van kikkererwten, linzen, verse kruiden en duurzaam door de verwerking van overblijvende vezels uit geperste groentesappen. Freggies is laag in calorieën en vezelrijk en draagt bij aan minder voedsel verspillen en bewustere eetgewoonten.
Extra groenten snacken on the go
No Fairy Tales tortilla’s bij Shell deli2go en Spar Express
Zo’n zestig Shell stations met een deli2go hebben nu enige tijd vezelrijke groentetortilla’s van No Fairytales in hun shopassortiment. De startup werkt in het gezonde on the go alternatief samen met Bakerstreet. De ambitie is consumenten meer groenten laten eten en overgewicht terugdringen met kant en klare gevulde tortilla’s die voor 45 procent uit groenten bestaan en 25 procent minder calorieën bevatten. De wortel tortilla met pulled chicken heeft bij Shell deli2go een testperiode gedraaid en zal waarschijnlijk terug komen in een nieuw jasje.
Ook de achttien shops van Spar Express hebben binnenkort de snack met extra groenten voor onderweg. Hier is een nieuwe gevulde paprika-chilitortilla met pulled pork van No Fairy Tales verkrijgbaar. “De consument wil gemak, maar dan wel het liefst gezond. Een mooie ontwikkeling, waar onze producten zich goed voor lenen”, vertelt Bernadette Kooijman van No Fairytales.
Helft van de klanten is Nederlands
Kadir’s worstenbroodje met rundvlees
Voor de klant die vanwege het geloof geen varkensvlees mag eten – maar zeker ook voor andere klanten – is er het worstenbroodje met rundvlees van Kadir Food.
Ondernemer Kadir Ahmed, opgegroeid in Brabant de provincie van het worstenbroodje, zag het product overal maar mocht het niet eten. Hij ontwikkelde een variant met rundvlees en laat het produceren bij een lokale bakkerij. De vraag stijgt inmiddels zo hard dat Kadir de mogelijkheden onderzoekt om zelf te produceren.
Het worstenbroodje dat zowel koud als warm kan worden gegeten, is verkrijgbaar bij enkele MultiEnergy tankstations in Den Haag. “Bij Multi Energy Services zijn we ook met het frikandelbroodje begonnen en dat gaan we nu uitbreiden met saucijzenbrood en wraps”, vertelt Ahmed.
Dit jaar ligt het worstenbroodje verder bij alle dertien vestigingen van Tony’s coffee & more en Tony’s streetfood in Nederland. De shopformule van De Haan is te vinden aan uitvalswegen en snelwegen.
Kadir: “Dit zijn locaties waar veel traffic is en de klant snel wat kan eten. Het probleem bij tankstations is dat de etnische consument er geen producten kan kopen, enkel een kaasbroodje of krentenbol”.
De ondernemers die het worstenbroodje in het assortiment hebben, zien het product als toegevoegde waarde. “Het is een bekend en traditioneel product dat door iedereen kan worden gegeten. Meer dan de helft van de consumenten die mijn worstenbroodjes kopen is overigens Nederlands”, vertelt Kadir. De klant koopt dit worstenbroodje ook vanwege kwaliteit en smaak. “Het broodje heeft een vijftig procent vulling van rundvlees. Ik merk bovendien dat steeds meer mensen rundvlees eten”, constateert Kadir Ahmed.
Enorme kansen
Het product biedt enorme kansen voor de consument onderweg, ziet Ahmed. “Nederland telt ruim vier miljoen consumenten die onder de CBS-definitie Inwoner met een migratieachtergrond, eerste en tweede generatie vallen. Daarbij komen nog burgers van de derde en latere generaties die hun wortels geheel of gedeeltelijk buiten Nederland hebben. Verder zijn er de Nederlandse klanten die het worstenbroodje als een lekker en bekend product beschouwen.”
Kadir Food wil dit jaar het worstenbroodje naar meer tankstations brengen. “Op dit moment is de vraag groter dan het aanbod. We zijn met verschillende partijen zoals Vissers Energy Group en EG Group in gesprek om onze andere producten, het frikandelbroodje ,saucijzenbroodje en wraps, op meerdere locaties verkrijgbaar te maken. We denken met name aan tankstations vlakbij de Randstad.”
Gehaktbal, gehaktstaaf, rundvleeskroket, kipsatékroket en bamihap:
Vertrouwde snacks blijven basis in iedere shop
De vertrouwde snacks houden hun stevige plek op het menu, ondersteund door leveranciers zoals GoodLifeFoods. Het bedrijf werkt op diverse manieren samen met ruim vijfhonderd vrije pompstations om meer snacks te kunnen verkopen. “We adviseren ondernemers in een uitgekiend oven- en frituurassortiment”, vertelt key account manager Vincent du Pon. “We gaan best ver in het meedenken”, vertelt hij. “Ondernemers hebben de mogelijkheid om voor een scherpe prijs een oven en warmhoudkast aan te schaffen met vijftien dozen gratis snacks, waardoor de aanschaf zeer laagdrempelig is.”
“Daarnaast kunnen wij divers promotiemateriaal leveren om de verkoop te bevorderen. Denk aan onder andere digitale menuborden, narrowcasting en bereidingswijzers voor personeel”, aldus de key account manager van GoodLife Foods. Sinds een jaar is dit de naam voor zeven snackbedrijven van voorheen Izico Food Group waaronder Van Oers.
Basisassortiment in alle shops
“Geen station is hetzelfde, dus we proberen het assortiment snacks altijd zoveel mogelijk aan te laten sluiten op de plaatselijke behoeften. Maar dit basisassortiment ligt normaal gesproken in alle shops: gehaktstaaf, rundvlees kroket, kip saté kroket, bami hap en de gehaktbal.”
De gehaktbal wordt vaak in combinatie met het Ballen hotpot concept gepresenteerd.
“Dit concept is samen met Unilever ontwikkeld. Unilever is leverancier van de Knorr vleesjus en GL Foods levert de Meesterlijke gehaktbal. Inmiddels zijn er rond vierhonderd Hotpot concepten bij benzinestations weggezet.”
“Dit jaar gaan alle kaarten op een introductie van een nieuw Mexicano product. We verwachten veel van dit product en rekenen op een brede distributie en een goede doorstroming. Het product is groots op de Horecava gelanceerd”, kondigt hij aan.
Snacks en broodjes: omzetmakers
Snacks en broodjes zijn qua omzet en opbrengst zo belangrijk voor het tankstation dat de benzinemaatschappijen, grotere clusters en de individuele stations hun eigen foodconcepten hebben. GL Foods is nadrukkelijk aanwezig binnen concepten als GoFresh/Spar bij Esso, Deli2Go bij Bakerstreet/Shell, Enviem bij Gulf, Lukoil, Moments & More bij VEG en Tony’s bij De Haan Minerale Oliën.
Vegan en halal gaan groeien
Reguliere snacks doen het qua omzet relatief goed, constateert Du Pon. “Tankstations kunnen met extra aandacht en relevante introducties de omzet licht laten groeien”. Daarnaast gaat de omzet in vegan en halal in de toekomst verder stijgen verwacht hij. “Er komt steeds meer belangstelling voor vegan, maar dit is nog zeer gering in omzet. Dat dit segment de komende jaren gaat toenemen is gezien de media-aandacht en milieubelangstelling zeer aannemelijk. Halal gaat eveneens groeien, maar ook dit segment is vandaag de dag nog klein en zeer plaatselijk”.
Ondernemers bepalen
Vrije ondernemers hebben juist met snacks een forse invloed op het verkoopsucces in de shop aldus Du Pon. ”Individuele ondernemers zijn doorgaans zeer betrokken bij de samenstelling van het assortiment. Ze hebben hier ook een duidelijke mening en dus inbreng over. Ook over de wijze van presenteren van snacks willen ze zelf beslissen. Willen ze nieuwe producten aan het aanbod in de shop toevoegen, dan maakt testen in een promo of actie snel veel duidelijk. Individuele stations zijn in principe vrij in het zelf inkopen van bijvoorbeeld actie- en seizoensproducten, tenzij er assortimentafspraken zijn gemaakt met een snackleverancier”.