Tekstwerk Wieringen

Carwash 2020: kleurige verlichting, schuim, lava, verfrissende geuren, spetterende lichtshow en koffie

Auto wassen wordt uitje: het draait om uitstraling en beleving

 

Even simpel naar de wasstraat is niet meer. Zeker, de klant wil zijn auto goed wassen, drogen, waxen en zuigen, maar hij zoekt ook uitstraling en beleving. Meerkleurige LEDverlichting, schuim, lava, verfrissende geuren, een spetterende lichtshow en natuurlijk koffie maken het uitje compleet. De ondernemer heeft oog voor aansturing, eenvoudige bediening, duurzaam en onderhoud. Christ, Washtec, DICO en ACE over carwash 2020.

 

 

Voor Christ betekent carwash anno nu  onder meer een betere wassing door

het EVO 4 concept waarbij de borstels door hun eigen gewicht tegen de auto aankomen. “Hierdoor is er twintig procent meer contacttijd tijdens een wasbeurt en dus een intensievere reiniging”, vertelt sales manager Frank Souer van Christ over de techniek. “Direct aangedreven motoren, gebruik van frequentie omvormers en smartdry waardoor de drogers effectiever en energiezuinig kunnen worden ingesteld besparen energie”. Ook duurzaamheid telt: zuinig in onderhoud, aandrijfmotoren, onderhoudsvrij en zuinig in water en chemie. Een voorbeeld zijn putten in de grond voor de totale waterhuishouding. De strakke elektrische Christ-systemen hebben direct aangedreven frequentie gestuurde motoren. De powder coating van de gegalvaniseerde en RVS uitvoering moet reinigen van de apparatuur eenvoudig houden en een mooie uitstraling geven. De compleet softwarematige aansturing maakt de kettingwasstraten helemaal instelbaar.

 

Op maat

De nieuwe serie Christ wasinstallaties heeft voor iedere pompshop een wasstraat op maat, rekening houdend met waspotentieel, ruimte en budget. De installatie moet de pompshophouder een hoog rendement opleveren met een super beleving en uitstraling. Zo weet hij zeker dat hij binnen het budget blijft en het maximale eruit haalt qua wassingen, kwaliteit, uitstraling, beleving en tegen minimale kosten.

 

Roll over: tijd en chemie

 

Chemie is een belangrijk onderdeel van moderne autowassystemen, merkt Peter van der Veen van Washtec Benelux. “Omdat tijd steeds meer telt in het wasproces bepalen goede chemische producten met een snelle werking voor een belangrijk deel de kwaliteit van een wassing. Reinigers voor insecten en velgen bijvoorbeeld maken handmatig voorwassen overbodig. Washtec levert roll overs, kettingwasstraten wasboxen, waterbehandelingssystemen en chemieproducten van Auwa. Het Duitse bedrijf kocht dit merk twaalf jaar geleden voor integratie met de ontwikkeling van carwashsystemen in het R&D centrum in Augsburg. Met succes, want Washtec veroverde met complete oplossingen voor carwashchemie in wasstraten, roll-overs en wasboxen de Europese markt met een huidige jaaromzet van 50 miljoen omzet in carwashchemie.

 

Kettingwasstraat: medewerkers en capaciteit

 

Gelden tijd en chemie voor roll overs, voor kettingwasstraten maken medewerkers het verschil. Zij wassen de auto’s voor op de schaduwplekken. De ondernemer die met een kettingwasstraat werkt, kijkt voor een snel wasproces naar de lengte en capaciteit van het systeem. “Een langere wasstraat levert een hogere capaciteit auto’s per uur op. Dat is het belangrijkste onderscheid met de roll over, want twee of drie roll overs naast elkaar is ook capaciteit, echter met een beter verdienmodel en minder medewerkers”, redeneert Van der Veen. “Die roll overs worden steeds vaker in hogere uitvoering gebouwd. Er rijden meer bestel- en bakwagens in Nederland. Ook hoge wasboxen zijn vaker ingericht voor klanten met een motor, boot, camper, caravan of mountainbike.”

“We zien dat er de afgelopen jaren soms overgeïnvesteerd is in met name sommige kettingwasstraten. Misrekening in dure bouw van twee wasstraten waarvan er één meestal niet wordt gebruikt leidt dan al snel naar onrendabel ondernemen. Dat uit zich vervolgens in matig onderhoud, minder personeel en overige bezuinigingen zoals kiezen voor matige kwaliteit chemie.”

 

Hoe dan ook, een goede carwash wordt van levensbelang voor tankstations, verwacht Peter van der Veen. “Carwash levert momenteel de hoogste marge op. Nu tabak mogelijk uit de shop gaat verdwijnen wordt focussen op autowassen helemaal cruciaal om met een bemand tankstation te overleven.”

Beleving is trend

Beleving is een duidelijke trend volgens Washtec: diverse geuren voor verzorgingsproducten, meerkleurige LED verlichting en gemak door het wasprogramma kiezen en betalen vanuit de auto.

Volgens DICO komt beleving naar voren in de nieuwste carwash in Capelle aan den IJssel: gebruik van natuurlijke materialen, hout en groene planten, veel lichteffecten, een goede afzuiging en veel ruimte.

 

Voor ACE begint beleving in de wasstraat zelf. Daarna is het stofzuigplein van grote invloed. Dat moet schoon zijn terwijl voorzieningen als kloppers, luchtspuitjes, doekautomaten en bandenpompen het bezoek compleet maken. Veel ondernemers voegen de showboog met beeldschermen en sfeerlicht toe aan hun carwash ziet Van der Burg. “Het  is natuurlijk mooi om op deze manier te communiceren met de klant. De sfeerverlichting maakt de ultieme show compleet.” ACE werkte aan innovaties als TV schermen, verlichting, schuim, lava en extra voorzieningen op het stofzuigplein.

 

Duurzaam in opkomst

 

Duurzaamheid is een voornaam thema bij de aanschaf van een wasinstallatie. In de Christ-installaties worden vuil en water gerecycled  – waterbesparend en milieuvriendelijk – of gefiltreerd via volledige of gedeeltelijke osmose. Frank Souer: “Een wasstraat compleet op osmose betrekt water uit de bron, bespaart water, chemicaliën en schoonmaakkosten, zorgt voor een frisse washal en schone techniek en borstels. Dit geeft een betere uitstraling. Voordeel is ook dat er geen putten nodig zijn.”

 

Duurzaamheid betekent ook aandacht voor onderhoud en revisie van bestaande wasstraten. Voor Christ gaat het om onderhoudsvriendelijke installaties en eenvoudig integreren van de EVO series in bestaande wasstraten. “Samen met goede scholing van het eigen onderhoud wordt de kans op stilstand zeer gering. Duurzaamheid is ook inspelen op analyse van het wasgedrag.”

 

Duurzaam autowassen:

bij de consument het leeft nog niet

Duurzaam auto wassen leeft volgens Van der Veen van Washtec nog niet zo bij de consument. Hij vraagt er nauwelijks naar. De ondernemer daarentegen is gebonden aan wettelijke eisen voor water- en vuilafvoer. Kettingwasstraten hebben meestal een eenvoudige filtering en hergebruik van water, maar ondernemers zoeken steeds vaker voor een volwaardige waterrecycling. Met een dergelijk systeem wordt zo’n 85 procent van het waswater grondig gezuiverd en geschikt gemaakt voor hergebruik.

Van der Veen: “Ook zijn er al enkele Washtec roll overs met een volwaardig recyclingsysteem maar dit staat nog in de kinderschoenen in Nederland omdat het water hier vrij goedkoop is. In Duitsland en Belgie waar water veel duurder is, verdient recyclen zich eerder terug en is het bovendien wettelijk verplicht om waswater te recyclen. Alleen al in Duitsland heeft WashTec 12.000 volwaardige waterrecycling systemen in bedrijf.”

Bovendien zijn de chemieproducten van Auwa zijn biologisch afbreekbaar, vrij van NTA en gecertificeerd door de Stichting Duurzaam Repareren en Duurzaam Autowassen met het label Groen gedaan. De wasinstallaties van WashTec zijn ook  gecertificeerd door deze stichting. Dit betekent ze onder andere voldoen aan een laag geluidsniveau en energieverbruik.

 

DICO ziet duurzaam eveneens als trend. Voor vuil- en waterafvoer in de wasinstallaties via waterrecycling voor hergebruik van al het afvalwater werkt de leverancier samen met Bleublue uit Belgie. Tevens wordt gebruik gemaakt van een bron met osmosesysteem en compressoren, zoals bij de nieuwe Hello Carwash in Capelle a d IJssel. Duurzaam zijn ook de ruim 1300 zonnepanelen op het dak van het nieuwe autowaslocatie waarmee alle stroom voor de locatie wordt opgewekt. Duurzaam betekent verder aandacht voor onderhoud. De RVS DICO wasstraten gaan technisch minimaal 20 jaar mee bij goed onderhoud.

ACE brengt voor afvoer van vuil en water systemen die altijd passend worden gemaakt; dit is veelal biologische zuivering van het water. Het afvoeren van water gebeurt altijd via een olie- en benzineafscheider en slib wordt altijd in een slibvanger verzameld.

Duurzaam zit in innovaties in onderhoud zoals makkelijk te reinigen tanks, filters, technische ruimtes, minder slangen en vast leidingwerk in portalen, kunststof lagering en doseerpompopstellingen die makkelijk te onderhouden zijn. Verder zijn slimme watersystemen ontwikkeld die het benodigde water optimaal gebruiken en een mix van hergebruikt en vers water garanderen.

DICO bouwt RVS wasstraten voor hoge capaciteit wassingen. Jeroen Visser: “Onze tunnels zijn bij voorkeur elektrisch aangedreven om tot 30 procent energie te besparen ten opzichte van hydraulisch aangedreven installaties. De DICO tunnelsturing kan dezelfde wasborstel diverse aanlegdrukken geven om voorzijde, zijkanten en achterzijde zeer precies te wassen. Wij maken veel gebruik van hoge druk die de auto zeer precies rondom automatisch afspuit. Het RVS is elektrolytisch gepolijst in plaats van gestraald. Hierdoor ziet de uitvoering er uit als chroom en is deze super glad waardoor reinigen van de installatie makkelijker gaat.”

Een innovatie is de onlangs geintroduceerde 60 cm meelopende rondomwasser met meer contacttijd aan voor- en achterzijde van de auto. De hoge drukboog is aangepast met elektrisch aangedreven pendelsysteem met horizontaal liggende spuit nozzles.

De  DICO wasstraten zijn met name ingericht voor stedelijk gebied. Een voorbeeld is de nieuwe carwash die begin deze maand opende in Capelle aan den IJssel. Deze carwash – met 4000 vierkante meter de grootste van Nederland – heeft twee elektrische wasstraten van 58 meter lang, een 50 meter lange baan van 50 meter lang voor auto interieurreiniging, een stofzuigplein plus een uitgebreid CarwashCafé.

 

Nauwelijks handmatig voorwassen

De systemen Holz en PECO van ACE staan voor het bouwen van techniek voor wasstraten in diverse lengtes en opstellingen. “We gebruiken altijd rvs constructies en textiel wasmateriaal”, stelt Sebastiaan van der Burg. ”Ze worden voor elke omgeving qua vervuiling, aantal wassingen en wensen van de ondernemer gebouwd.”

“De installaties worden zo ingericht dat de ondernemer weinig tot niets handmatig hoeft voor te wassen. We kunnen snelheden op de baan realiseren tot soms wel 160 voertuigen per uur. Daarnaast gebruiken we duurzame materialen en installeren we zo dat onderhoud tot een minimum wordt beperkt en installaties een levensduur van tientallen jaren hebben.”

ACE heeft oplossingen om voor de wasstraatklant pakketdifferentiatie te creëren, polish- en poetsportalen in veel variaties en ook schuimsystemen om extra waxen op te brengen. “Zowel Holz als PECO-installaties zijn voor elke locatie geschikt. Ze zijn zo te configureren dat ze passen in een budget waarmee de ondernemer een rendabele exploitatie kan runnen”, aldus Van der Burg.

 

Carwash 2020 in 5 trends

Dit is carwash 2020 in 5 trends volgens Christ, Washtec, DICO en ACE.

Christ:

Beleving

Kwaliteit

Snelheid

Lage onderhoudskosten

Duurzaamheid

 

Washtec:

Betaalgemak: via een pinterminal en contactloos betalen direct bij de roll-over, in de wasbox of via een app.

Abonnement wassen: onbeperkt wassen voor een vast bedrag per maand wordt steeds interessanter voor de consument, maar vooral ook voor de ondernemer.

Wassen: snel maar met behoud van een optimaal was- en droogresultaat. Look & feel is belangrijk om er ook nog een feestje van te maken.

Show en beleving: gekleurd LED licht in de roll-over, wielgeleiding voorzien van LED-verlichting.

Chemie: prettige neutrale geuren tijdens het wasproces zoals voorreiniging, wassen en lakverzegeling met polish of wax.

 

DICO:

Schaalvergroting: net als tien jaar geleden in de supermarktbranche. Er komen meer grote carwashbedrijven op strategisch goed gelegen plekken.

Vergroening: zonnepanelen, minder chemie en waterrecycling.

 

ACE:

Beleving: het echte wow effect voor de klant creëren

Voorzieningen op het stofzuigplein: zodat de klant zijn auto echt kan verwennen

Binnenreiniging van de voertuigen op een band: ook snel de binnenkant schoon onder het genot van een bak koffie.

Gebruik van vers water tot een minimum terugbrengen: biologische zuiveringen worden steeds beter.

Minimaliseren van onderhoudskosten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  Vakinfo voor de foodketen ©2024 Ria Besseling