Tekstwerk Wieringen

Minder eten verspillen in de shop: een plus voor klant en ondernemer

Weggooien aan het eind van de dag? Doodzonde en onnodig

Tekst: Ria Besseling

Foto’s: Too Good To Go, Shell, Vissers Energy Group, Biemond & Lems Pitshop

Eten weggooien dat aan het eind van de dag over is in de shop? Doodzonde en een bron van verspilling in de ogen van klant en ondernemer. Onnodig bovendien, want via de app Too Good To Go kunnen klanten overtollige producten bij u bestellen en komen ophalen. En willen die bezoekers direct even tanken, de wasstraat gebruiken en nog iets anders kopen? Speel hierop in met mooie acties. Shell, Moments & More en Biemond & Lems over het effect van de app.

 

Minder voedsel verspillen: breed gedragen

De intentie om minder voedsel te verspillen wordt breed gedragen. Restaurants en supermarkten spannen zich in om minder eten weg te gooien. Foodshops in tankstations blijven niet achter. Zo strijden deli2go en deli by Shell nu een jaar tegen voedselverspilling. In de Magic Box die de klant via de app van Too Good To Go nu bij 39 locaties van deli2go of bij 40 shops van deli by Shell kan bestellen, zitten regelmatig producten die tegen de houdbaarheidsdatum aan zitten.

“Dat kan een product zijn uit de bakkerij, een snack of een product dat uit het assortiment gaat. Het zijn altijd verse producten: broodjes, sap, fruit en verse koeken, aangevuld met wat snacks. We proberen een 70/30 procent-combinatie van verse producten en snacks aan te houden. Maar uiteraard is dit afhankelijk van wat er aan het eind van de dag over is”, reageert woordvoerder Tim Kezer.

Shell doet mee met Too Good To Go “omdat we proberen zo bewust mogelijk om te gaan met voedsel en weggooien willen voorkomen. Helaas lukt dit niet altijd. In de samenwerking met Too Good To Go hebben we een hele werkbare en positieve oplossing gevonden. Het is een echte win, win, win: minimale verspilling, de consument kan onze producten met een forse korting proberen en de retailer krijgt nog een vergoeding”, vertelt Kezer.

“Tankstations binnen de bebouwde kom zijn voor een grotere groep mensen te bereiken. We nemen hierom aan dat de buurtfunctie zeer belangrijk is”

Medewerkers op de stations worden veelvuldig getraind om zo goed mogelijk om te gaan met voorraden, reageert hij op de vraag hoe ondernemers voorheen omgingen met restanten van eten. “Op basis van historische gegevens kunnen we een vrij nauwkeurige inschatting maken van de ideale voorraad. Wat toch overblijft wordt vaak gebruikt om te samplen of de producten worden met korting aangeboden.”

Hoeveel derving er was en op welke tijdstippen met name verschilt per station. “Dat heeft ermee te maken dat het ene station een piek in de ochtend heeft, terwijl een ander station de drukte in de avondspits ziet. Door alle actieve aandacht voor het onderwerp is het gemiddelde dervingspercentage erg laag, maar het streven is uiteraard nul.” Hoeveel er nu is verbeterd en hoeveel ondernemers gemiddeld besparen in verspillen is lastig om dit sec voor Too Good to Go aan te geven, erkent Kezer. “We zijn zeer actief in het terugdringen van voedselverspilling en hebben hiervoor een breed gamma aan oplossingen. Too Good To Go is er één van.” Welke andere oplossingen Shell biedt geeft hij niet aan.

“Het is leuk om te zien dat de mix aan gasten die een TGTG-box haalt, heel breed is. De een doet het voor het milieu, de ander voor de lage prijs, weer een ander voor het gemak. Er is niet echt een doorsnee TGTG-klant bij ons. Wel zien we regelmatig dat er ook mensen op de fiets komen,  dus het zijn zeker niet alleen tankende klanten, maar ook omwonenden.”

un reacties zijn over het algemeen heel positief. Mensen vinden het leuk en ook belangrijk dat Shell bewust bezig is met minder verspilling. Vaak zit er ook wat meer in de Magic Box dan waar voor betaald is. Dat geeft een positieve reactie die we regelmatig op bijvoorbeeld instagram terug zien.”

Over hoe belangrijk de locatie voor die kopers is zijn geen onderzoeksgegevens,  “maar we zien dat non-high way beter scoort dan high way. Stations die binnen de bebouwde kom liggen zijn voor een grotere groep mensen te bereiken. We nemen hierom aan dat de buurtfunctie zeer belangrijk is”, aldus Tim Kezer.

Thais eten maakt Box uniek

Fenneke Biemond van Biemond & Lems Pitshop bij het Argos tankstation aan de Industrieweg in Heerjansdam begon deze zomer met de app ‘’omdat wij wel eens over hebben van onze Thaise gerechten en we het zonde vonden om weg te gooien. Het eten is nog prima maar niet meer vers genoeg om in de shop te verkopen. Een prettige bijkomstigheid van de app is de CO2-reductie die je bereikt door voedsel alsnog aan te bieden. ”

Fenneke en Dow Lems die de Pitstop sinds begin dit jaar runnen krijgen er zelf een goed gevoel van dat ze niet hoeven weg te gooien. “De positieve reacties van de mensen die de Magic Box komen halen zijn ook erg leuk. In de Box zitten doorgaans overgebleven Thaise gerechten, afgewisseld met zoetwaren en broodjes. Vooral het Thaise eten maakt de inhoud van de Box uniek omdat dat nog niet veel te krijgen is. Vaak komen mensen ook eten halen zonder dat ze een Magic Box hebben gekocht. De bekendheid van onze gerechten groeit”, stelt Fenneke Biemond vast.

“Vooral het Thaise eten maakt de Magic Box uniek. Vaak komen mensen ook eten halen zonder dat ze een Box hebben gekocht. De bekendheid van onze gerechten groeit”

Ze houden regelmatig over uit het assortiment, “mede omdat we aan de klanten beloven dat onze gerechten vers zijn en dus niet drie dagen in de koeling liggen. We zouden die derving kunnen beperken door minder te koken, maar in ‘nee’ verkopen zijn we niet zo goed”, zegt Fenneke met een knipoog. “De ene week houd je eigenlijk niets over en de andere week wel een paar boxen. Dat is erg moeilijk in te schatten”, ervaart de onderneemster.

Minder derving

Voorheen namen Fenneke en Dow restanten van eten vooral zelf mee om thuis op te eten of ze gaven ze mee aan bekenden. “In het ergste geval voerden we het eten aan de kippen of aan de geiten die we zelf hebben”, geeft ze aan. “We zitten qua derving gemiddeld op twee pakketten per week. Dat vind ik niet erg veel. Meestal blijft er rond de maandag eten over. Dat is blijkbaar een dag dat mensen graag thuis zelf koken.”

De Too Good To Go betekent geen eten meer aan de kippen en geiten voeren of eten gratis weggeven. “Je hebt er nu toch nog een beetje van – per verkochte Magic Box gaat eenderde naar de ondernemer – en dat voelt een stuk beter dan weg gooien. We besparen nu in verkoop gemiddeld ongeveer 30 euro per week.”

Puur voor Thais

Wie er een Magic Box komt halen is heel verschillend, ziet de onderneemster nu de app een paar maanden in gebruik is. “Soms is het een bekende uit het dorp die het leuk vindt om op deze goedkopere manier ons eten uit te proberen. Vaak zijn het ook onbekenden die eens iets anders op tafel willen zetten. Ik merk dat het geen tankers zijn die de boxen komen ophalen. Het zijn echt mensen die puur voor het eten komen. Soms gooien ze ook even hun tank vol, maar dat gebeurt niet vaak.”

Ze ziet regelmatig dezelfde mensen terug komen, soms uit Heerjansdam zelf en uit Barendrecht, Zwijndrecht en Rotterdam. “Blijkbaar bevalt het eten. De boxen zijn vaak direct uitverkocht als we ze aanbieden. Onze goed bereikbare locatie is ook erg belangrijk merk ik. We zitten aan een doorgaande weg en parkeren is hier geen probleem.”

 

 

Bewustwording medewerkers

Ook Vissers Energy Group vindt minder eten weggooien belangrijk. Het bedrijf is  in juni met twee winkels met Too Good To Go gestart. Bij de Smaaksmederij in Leunen, een eigen concept met ambachtelijke lokale producten en Moments & More in Horst kunnen klanten aan het eind van de dag hun bestelde Magic Box ophalen. De app werd begin vorige maand al snel uitgerold naar alle negen Moments & More locaties.  Zes locaties hiervan bevinden zich langs de snelweg, de overige drie in Horst, Leunen en Meerssen zijn aan doorgaande wegen.

 

Volgens Kim Janssen, verantwoordelijk voor marketing & communicatie bij Vissers Energy Group, is de app bij Vissers Energy Group snel ingevoerd omdat ‘’het zonde is om het eten aan het einde van de dag weg te moeten gooien. We vinden duurzaamheid belangrijk en willen graag het signaal afgeven dat we op een goede manier duurzaam met ons eten omgaan. Door de samenwerking met Too Good To Go gaan we voedselverspilling tegen.”

“Tegelijkertijd is het niet alleen een mooi gebaar richting onze klant, maar draagt het ook bij aan extra bewustwording van onze medewerkers. We laten zien dat we zo goed mogelijk omgaan met producten die we overhouden en die we normaal gesproken zouden moeten weggooien. Onze medewerkers vinden het ook zonde om eten weg te moeten gooien dat eigenlijk nog goed is, en daarnaast is het zonde van de bereidingstijd die zij eraan hebben besteed. Dus het is mooi dat het eten op deze manier een goede bestemming krijgt”, stelt Kim Janssen vast.

 

253

 

In een Magic Box zitten producten die regelmatig over blijven, voornamelijk de vers bereide producten van Moments & More zelf. “Denk aan bijvoorbeeld een club sandwich, wrap of een maaltijdsalade. Meestal wordt dit aangevuld met een drankje zoals een verse jus d’orange, smoothie of Optimel/Vifit met een nog vrij korte houdbaarheidsdatum en iets lekkers zoals koek, een hard broodje of een chocoladecroissant.”

Het weggooien van eten beperken is lastig voor Vissers Energy Group. “Het is voor ons altijd moeilijk in te schatten hoeveel je precies nodig hebt. Je wilt iets te presenteren hebben voor de klant: als je iets lekkers ziet liggen zul je het eerder kopen. Omdat wij veel met verse producten werken kun je niet voorkomen dat je wel eens iets weg moet gooien. Wij proberen dit uiteraard zoveel mogelijk te beperken door rekening te houden met drukke en minder drukke dagen, maar bijvoorbeeld ook met het weer”, legt Janssen uit.

Voorheen werden restanten van eten de volgende ochtend weggegooid. “Nu kunnen we de producten de avond van tevoren – de producten zijn dan nog goed – uitreiken en kunnen klanten ze nog goed en lekker nuttigen. Het scheelt ons daarbij ook in de hoeveelheid afval en de kleine vergoeding is mooi meegenomen.”

Derving speelde dan ook met name aan het eind van de dag. Kim: “Als we de bakery gingen sluiten moesten we de dagverse producten weggooien. Om hoeveel derving het precies ging is lastig te zeggen. Dat ligt er maar net aan hoeveel er die dag gemaakt en gebakken is en hoe druk het is geweest.”

 ‘’We zien veel ouders en moeders die een Magic Box ophalen. Maar er komen ook vaak jongeren op onze locaties. Het is niet een bepaald type klant, maar het gaat om allerlei verschillende mensen. En we zien al veel terugkerende klanten. We hebben proef gedraaid in Leunen en Horst en daar komen de klanten veelal uit de directe omgeving.”

Nu het bedrijf de app heeft uitgerold naar alle Moments & More locaties zijn er ook een aantal snelweg locaties bijgekomen. “Hier hebben we de TGTG-app nog te kort om iets te kunnen zeggen over waar deze klanten vandaan komen. Klanten vinden het vooral erg lekker, de prijs is natuurlijk interessant en je merkt ook dat de klant het gebaar, het tegengaan van voedselverspilling, erg waardeert.”

 “De Too Good To Go-koper is natuurlijk een koopjesjager, dus om deze nog extra producten te laten kopen in onze shops is een uitdaging”

Uitdaging

De shop trekt andere klanten met de app. Hoe kunnen ondernemers inspelen op wensen van deze bezoekers, bijvoorbeeld via extra aanbiedingen voor andere foodproducten voor de (avond)maaltijd of aanbiedingen voor tanken of wasstraat?

De woordvoerster van Moments & More: “De Too Good To Go-koper is natuurlijk een koopjesjager, dus om deze nog extra producten te laten kopen in onze shops is een uitdaging. Wij zijn daar op dit moment ook niet bewust mee bezig en dat is natuurlijk voor ons ook niet de reden om deel te nemen aan de app. We hebben altijd een aantal deals gedurende de dag, misschien dat de Too GoodTo Go-koper deze wel interessant vindt. En daarnaast is een actie als 1+1 gratis ook interessant voor de Too GoodTo Go-koper.”

Hoe kunnen collega’s derving in de shop aanpakken?

De app Too Good To Go is een populaire gemakkelijke manier om derving aan te pakken. Dit zijn andere tips.

Shell: Leg niet op de automatische piloot de schappen vol. Klantengedrag is van zoveel zaken afhankelijk en verschilt per dag. Ga hier zo flexibel mogelijk mee om en streef daarbij naar het evenwicht tussen een aantrekkelijk gevuld schap en minimale waste.

Vissers Energy Group: Let er goed op dat producten met een kortere houdbaarheidsdatum vooraan in de schappen staan, gebruik deze het eerst bij het bereiden van versproducten, controleer regelmatig de datum van producten en koppel eventueel acties daaraan, bijvoorbeeld 1+1 gratis.

Biemond & Lems Pitshop: Veel turven op een dag geeft inzicht in de verkoop: Wat hebben we gemaakt? Wat is daarvan verkocht?  Probeert aan de hand daarvan en samen met de dervingslijsten niet te veel in één keer klaar te maken of in te kopen.

 

Minder voedsel verspillen breed gedragen

De intentie om minder voedsel te verspillen wordt breed gedragen. Restaurants, supermarkten en speciaalzaken spannen zich op veel manieren in om minder eten weg te gooien. Een greep uit de initiatieven: Albert Heijn legt minder aantrekkelijke groenten in het schap, Jumbo ziet toe op minder verspillen in de keten en Lidl heeft in twintig winkels als test versproducten als brood, vlees en groenten en fruit op de laatste dag van hun houdbaarheid voor een kwartje in de aanbieding. De formules werken bovendien samen met Too Good To Go. Dan is er de Stichting Samen tegen Voedselverspilling, een samenwerkingsverband van nu zo’n zestig bedrijven, organisaties en overheidsinstanties om verspillen in de voedselketen te voorkomen. Het streven is om in 2030 jaarlijks 1 miljoen ton minder weg te gooien.

Ook flexibel prijzen

Ook producten richting einde houdbaarheid flexibel prijzen is een manier om verspillen terug te dringen. Supermarkten als Albert Heijn en Dirk testen een systeem van Wasteless waarmee de digitale prijskaartjes van producten variëren in prijs afhankelijk van houdbaarheid, drukte en het weer. Is eten uiteindelijk niet in de winkel verkocht, dan gaat een groot deel naar voedselbanken, veevoederbedrijven en de biovergister.

Over Too Good To Go

Too Good To Go redde al ruim 1 miljoen maaltijden sinds de app begin vorig jaar hier in Nederland van start ging. TGTG telt inmiddels meer dan 800.000 gebruikers die bij ruim 2000 locaties terecht kunnen voor eten dat tegen sluitingstijd over dreigt te blijven.

Ieder jaar wordt in Nederland tussen de 1,7 en 2,5 miljoen ton eten verspild. Dit gebeurt in de hele voedselketen, van boer tot bord. Een probleem dat een ongekende belasting op het milieu is. Niet alleen het eten gaat verloren, maar ook alles wat nodig was om het  te produceren: water, landbouwgrond, mankracht en transport.

Met Too Good To Go sluiten ondernemers hun dag verspillingsvrij af en kopen consumenten tegen een leuke prijs een duurzame maaltijd. De retailer ontvangt een vergoeding nadat hij is aangesloten bij de app. Per verkochte Magic Box gaat het grootste deel van de opbrengst naar de ondernemer. Een kleine fee gaat naar Too Good To Go. Deze wordt gebruikt voor ondersteuning van de ondernemers, klantenservice en het onderhoud van de app.

Het  milieu is de grootste winnaar. Met het redden van 1 miljoen maaltijden voorkomt Too Good To Go een CO₂-uitstoot van circa 2,5 miljoen kg. Dit staat gelijk aan de hoeveelheid energie die nodig is om meer dan 300 miljoen smartphones op te laden.

Om voorlichting en inspiratie over voedselverspilling verder uit te breiden heeft Too Good To Go nu ook een online kennisdatabase. Informatie: www. toogoodtogo.nl

 

 

 

 

 

 

 

 

  Vakinfo voor de foodketen ©2024 Ria Besseling